۶ ماده غذایی برای سوزاندن چربی

۶ ماده غذایی برای سوزاندن چربی

۶ ماده غذایی برای سوزاندن چربی

تغییر در رژیم غذایی شما می‌تواند سخت و خسته کننده باشد.بخصوص اگر شما مطمئن نباشید مواد غذایی که مصرف می‌کنید کالری مورد نیاز برای سوخت و ساز بدن را فراهم می‌کند یا نه؟ در این مقاله به ۶ ماده غذایی که به سوزاندن چربی بدن کمک زیادی می‌کنند اشاره می‌کنیم.اگر می‌خواهید مقدار خاصی از وزن خود را کاهش دهید و یا وزن را ثابت نگه داریدباید کنترل‌های خاصی روی رژیم غذایی خود داشته باشید.بدون یک برنامه خوب برای تغییر شیوه زندگی،اهداف شما رویایی بیش نخواهد بود.به یاد داشته باشید کسانی که هدفشان کاهش وزن است قبل از ورزش باید یک رژیم غذایی مناسب را شروع کنند.

همانطور که شنیده اید شما همان چیزی هستید که می‌خورید.اگر شما غذای ناسالم را با بشقاب در دهانتان بریزید و از غذاهای پرکالری با کربوهیدرات و چربی زیاد استفاده کنید،این مواد غذایی برای بدن بلا استفاده خواهند ماند و بعد از یک سری فعالیت شیمیایی به ذخایر چربی تبدیل خواهند شد.

تنها ورزش کردن برای داشتن بدنی متناسب کافی نیست. خبر خوشی که می‌تواند به این گروه از افراد که در پی کاهش وزن هستند داد این است که با رعایت کردن یک رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات ورزشی به تناسب اندام دست یافت.

وقتی شما از غذاهای سالم و کامل بهره بگیرید زندگی سالم تری خواهید داشت و بیشتر از آنچه که فکر کنید بر روی ظاهر شما و زندگی روزمره تان تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

بیشتر مردم به تغذیه خود اهمیت نمی‌دهند و ناگهان زمانی به خودشان می‌آیند که به اضافه وزن دچار شده اند.این اضافه وزن قابل ردیابی و سنجش نیست،زیرا این اضافه وزن یک شبه اتفاق نیفتاده بلکه در طول سال به وقوع پیوسته و نتیجه سوئ استفاده از غذاهای ناسالم است.

کسانی که با این شرایط مواجه می‌شوند سریعا تصمیم به کاهش وزن خود می‌گیرند، اما این افراد باید بدانند که وزن اضافه ای که در طول یک یا چند سال کسب کرده اند را نمی‌توان به سرعت آن هم در یک ماه از بین برد.فشار بیش از حد به بدن با تحمل گرسنگی و رژیم‌ها کم کالری نتیجه ای جزء بروز مشکلات همچون اختلالات روانی و عاطفی همچون افسردگی و احساس شکست نخواهد داشت.

البته تمام مواد غذایی مضر نیستند اما بعضی از مواد غذایی وجود دارند که شما بارها این مواد را مصرف می‌کنید و این تکرارها شما را به سمت اضافه وزن سوق می‌دهد.زمانی مواد غذایی سالم قربانی مواد غذایی نامناسب می‌شود که شما نمی‌خواهید برای تهیه آن وقتی را صرف کنید و در این زمان با مراجعه به فست فود و رستوران‌ها شروع به خوردن مواد غذایی که سریع آماده شده و طعم لذت بخشی دارد میل می‌کنید،این مواد غذایی که شما مصرف کردید کالری زیادی را به بدنتان می‌رسانید و این کالری مازاد نیاز بدن به صورت چربی در بدن ذخیره خواهد شد.

یک چیز برگر تناسب اندام شما را به خطر نمی‌اندازد،اما یک چیز برگر آن هم ۳ بار در هفته به همراه سیب زمینی سرخ کرده ،نمک و سس سلامتی و تناسب اندام شما را به خطر می‌اندازد.

با استفاده از این ۶ ماده غذایی زیر تناسب اندام را به خودتان هدیه دهید.

۱- پروتئین سویا:

شما برای زندگی کردن باید کالری بسوزانید.تمامی‌مراحل هضم گردش، خون،تفکر،فعالیت‌های شیمیایی،دفع ضایعات بدن و تمامی‌فعالیت‌های بدنی به انرژی نیاز دارند که این انرژی از کالری مواد غذایی مصرفی روزانه شما کسب می‌شود.به همین دلیل مردم به طور متوسط برای حفظ انرژی خود در طول روز حداقل در حدود ۲۰۰۰ کالری(بسته به اندازه،وزن،جنسیت و غیره) نیاز دارند و این کالری باید از مواد غذایی که می‌خورید فراهم شود.پروتئین موجود در لیست غذای روزانه شما باید همراه چربی‌های مفید باشد.زیرا بدن برای هضم و جذب پروتئین نیاز به چربی دارد.?کی از مهمترین عوامل برای کاهش وزن مصرف پروتئین است و بهترین انتخاب برای آن پروتئین سویا می‌باشد.باید بدانید هیچ قرص جادویی برای کاهش وزن وجود ندارد،اما می‌توان گفت پروتئین سویا همان مکمل سحرآمیز برای کاهش وزن است.شما با قرار دادن پروتئین سویا در رژیم غذایی تان به همراه تمرینات ورزشی به راحتی می‌توانید چربی‌های خود را به عضله تبدیل کنید و از زیبایی و تناسب اندام تان لذت ببرید.

۶ ماده غذایی برای سوزاندن چربی

۲- غلات سبوس دار:

استفاده از غلات سبوس دار در برنامه غذایی روزانه کار عجیبی نیست.شما باید قبل از خرید محصولات باید برچسب آن را به طور کامل مطالعه کنید تا مطمئن شوید در فرایند تولید محصول از تمامی‌قسمت‌های دانه استفاده شده باشد.شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا دانه به کاربرده شده در مواد غذایی باید به صورت کامل باشد؟ پاسخ سوال شما در خود سوال نهفته است و همین امر باعث شده تا ما این دانه‌ها را جزء گروه ۶ تایی چربی سوزها قرار دهیم. دانه‌هایی کامل محسوب می‌شوند که دارای هر سه بخش (سبوس،دانه،آندوسپرم(قسمتی از بذر که مواد ?ذایی مورد نیاز جنین را تأمین کند)) باشد.بسیاری از مردم در مورد میوه‌ها اطلاعات خوبی دارند آنه می‌دانند که میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هاست اما در مورد غلات سبوس دار اطلاعات کمی‌دارند آنها نمی‌دانند که این گروه از مواد غذایی حاوی مواد مغذی کلیدی برای بدن می‌باشند.باید بدانید که غلات سبوس دار یکی از منابع مهم ویتامین ب،الکترولیت‌ها،منیزیم،آهن و مهمتر از همه فیبر می‌باشد،بله فیبر،فیبرها سودمند ترین قسمت این گروه می‌باشند و باعث تنظیم سوخت و ساز بدن،بهبود کارایی دستگاه گوارش و به تعویق انداختن گ?سنگی می‌شود.

برخی از غلات کامل که در دسترس همگان قرار دارند عبارتند از:برنج،گندم،بلغور جو،جو دوسر،ذرت.یکی از مزایای بزرگ مصرف غلات از دست دادن چربی‌ها می‌باشد.

با شروع به مصرف آن سطح کلسترول کاهش یافته و در نتیجه آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کم می‌شود،باعث کاهش فشار خون شده و از لخته شدن خون در عروق جلوگیری می‌کند.مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به طور مداوم از غلات سبوس دار در رژیم غذایی شان بهره برده بودند در طی سالیان دارای وزن مشخصی بودند اما افرادی که بهطور نامنظم غلا مصرف کردن بودند ثبات قابل توجهی در?وزنشان نداشتند.

۳- گریپ فروت:

گریپ فروت در برنامه غذایی برخی از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد آن هم به عنوان یک میوه ای که سرشار از ویتامین ث می‌باشد.اما این میوه به طور طبیعی قادر است سوخت و ساز بدن را افزایش دهد،همین دلیل باعث شد تا تحقیقاتی در مورد این ویژگی گریپ فوروت صورت گیرد بعد از اتمام این تحقیقات مشخص شد این میوه توانایی افزایش سوخت و ساز بدن را دارد و می‌توان به عنوان یک کاهنده وزن از آن استفاده کرد.گریپ فروت باعث کاهش زیاد سطح انسولین در خون می‌شود،اما از طرفی همین مقدار کاهش انسولین از تبدیل شدن کالری به چربی جلوگیری می‌?ند.از ویژگی بی نظیر این میوه سوپر فیبر بودن آن در مقایسه با کالری اش است! حتی این میوه دارای کالری منفی می‌باشد! یعنی کالری که شما از خوردن این میوه کسب می‌کنید بسیار ناچیز است چون بدن برای هضم این میوه به کالری بیشتری از کالری بدست آمده از این غذا نیاز دارد.بهترین گزینه خوردن گریپ فروت تازه است،گزینه بعدی مصرف آب میوه آن است (آب میوه باید ۱۰۰ درصد و بدون نگهدارنده و یا مواد شیرین کننده باشد) سعی کنید آب میوه مصرفی غلظت مناسبی داشته باشد.قرص‌ها و عصاره موجود در فروشگاه‌ها همان نتایج را برای شما فراهم نمی‌ک?ند و هزینه پرداختی برای خرید این مکمل‌ها از هزینه خرید خود میوه بیشتر خواهد بود.مصرف این میوه در رژیم‌های غذایی باید به صورت متعادل باشد.برای شروع سعی کنید یک دوم گریپ فروت را با صبحانه و یک دوم باقی مانده را با ناهار میل کنید و این کار را چند روز در هفته انجام دهید.

نکته شگفت انگیز در مورد گریپ فروت این است که کالری که برای هضم این میوه در بدن مصرف می‌شود خیلی بیشتر از کالری است که میوه به شما می‌دهد.

۴- چای سبز:

در واقع تعداد زیادی از مزایای قهوه و نوشابه‌های ورزشی در چای سبز موجود است.مهمترین ویژگی چای سبز افزایش ۴ درصدی سوخت و ساز بدن در دوره ۲۴ ساعته می‌باشد.ممکن است این مقدار زیاد به نظر نرسد اما وقتی شما بخشی از رژیم غذایی تان رابه آن اختصاص دهید باعث می‌شوید که سوخت و ساز بدنتان در سطح خوبی حفظ شود. مزیت دیگر چای سبز کافئین دار بودن ان است.کافئین موجود در چای سبز باعث افزایش ضربان قلب می‌شود این افزایش ضربان باعث بالا رفتن گردش خون در بدن خواهد شد و در نتیجه آنشما کالری بیشتری خواهید سوزاند.شهرت دیگر چای سبز?کاهش اشتها می‌باشد اما این ویژگی در افراد مختلف متفاوت است.مکمل‌های زیادی حاوی عصاره چای سبز تا کنون ساخته شده اند ،ولی هیچ کدام تاثیر خود چای سبز تازه دم را ندارند،شما می‌توانید برای سهولت کار از چای کیسه ای آن استفاده کنید.

۵- ماهی:

یکی دیگر از بهترین منابع پروتئینی می‌باشد.پروتئین موجود در ماهی باعث ترشح هورمونی موسوم به لپتین در بدن می‌شود.

اغلب مردم نمی‌دانند که تمامی‌فعالیت‌های بدن(از جمله چربی سوزی و ساخت عضله و ذخیره سازی انرژی) به وسیله هورمون‌ها یا مواد شیمیایی انجام می‌شود.تحقیقات ثابت کرده که هورمون لپتین تاثیر مستقیم بر فرایند سوخت و ساز دارد،این هورمون به بدن فرمان می‌دهد کالری دریافتی شده در طی روز را برای سوخت وساز استفاده کند و یا آن را به صورت چربی در بدن ذخیره کند.

بهترین راه برای کاهش ترشح هورمون لپتین مصرف ماهی است. م?ققین کلینیک مایو دو گروه را مورد بررسی قرار دادند،گروه اول در برنامه غذایی روزانه خود غالبا از ماهی استفاده می‌کرد و گروه دوم مقدار ناچیزی ماهی مصرف می‌کردند.پس از آزمایشات متعدد مشخص شد گروه اول که بطور منظم ماهی مصرف می‌کردند میزان هورمون لپتین شان ۵ برابر کمتر از میزان این هورمون در گروهی بود که مقدار کمی‌ماهی مصرف کرده بودند(برنامه غذایی این گروه غالبا از سبزیجات تشکیل شده بود). اگر شما برای مصرف کردن ماهی با طعم و بوی آن مشکل دارید باید با صرف کمی‌زمان و تهیه کردن انواع ماهی به طعم دلخواه تان برسید و ?ا از تن ماهی یا ساندویچ ماهی که طعم بهتری دارد استفاده کنید.

۶- سیب:

البته تمامی‌میوه‌ها فواید خاص خود را دارند،اما سیب را می‌توان سر گروه میوه‌ها قرار داد.سیب و میوه‌های اب دار می‌توانند کیفیت رژیم غذایی شما را افزایش دهند.سیب سرشار از ماده ای به نام پکتین است.پکتین باعث می‌شود سلول‌ها،چربی را جذب کرده و آن بسوزانند.انواع مختلفی از میوه‌ها به هضم غذا کمک می‌کنند و دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند،توت یکی از این میوه‌ها است.اسیدهای موجود در میوه قادراند ناراحتی‌های روده را تاحد بسیار زیادی کاهش دهند.
۶ ماده غذایی برای سوزاندن چربی
نتیجه:

موارد گفته شده تنها لیست کوچکی برای شروع کار است،این ۶ ماده غذایی از فوق العاده ترین چربی سوزهای طبیعی هستند و به شما کمک می‌کنند تا در مسیر صحیح قدم بردارید.برای اینکه زندگی خوب و با نشاطی داشته باشید باید از مواد غذایی طبیعی استفاده کنید.شاید غداهای فوری که در رستوران‌ها و فست فودها عرضه می‌شوند وقت کمتری از شما بگیرند و طعم لذت بخشی هم داشته باشند اما این غذاها بخاطر سریع تر آماده شدن نیاز به مواد شیمیایی طعم دهنده دارند و در تولید این مواد غذایی از چربی‌های مضر نیز استفاده شده است که سلامتی شما را به ش?ت به خطر می‌اندازد و متاسفانه بیشتر مردم به این غذاها اعتیاد پیدا کرده اند.

۲ یا ۳ دهه پیش مردم به این دسته از مواد غذایی دسترسی نداشتند و از غذاهایی که طبیعت در اختیارشان قرار داده بود استفاده می‌کردند و به خاطر همین امر زندگی سالمتر و طولانی تر نسبت به ما داشتند و از عوارض و مشکلات چاقی هم رنج نمی‌بردند.

شما می‌توانید غذاهای مصرفی خودتان را با آن زمان مقایسه کرده و تعییرات لازم را در برنامه غذایی تان اعمال کنید تا با همین تغییرات اندک شما هم از زندگی سالم و عمر طولانی تر برخوردار شوید.

نویسنده: الکس استوارت

منبع : علم و عضله

۰ دیدگاه

پیام بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.