یوگای خنده چیست ؟

یوگای خنده چیست ؟

یوگای خنده چیست ؟دکتر مادان کاتاریا ، پزشک هندی و ساکن در بمبئی، در سال ۱۹۹۵ بر آن شد تا به خود و دیگران کمک کند تا خنده را از قید و بند دلیل و برهان رهانده واسترس ها و فشارهای زندگی پرشتاب امروزی را با کمک خنده از جسم و ذهن و روان خویش بزدایند .مشکل بیشتر ما این است که نمی توانیم همیشه و در کنار همه کس شاد و خندان باشیم .
باشگاه خنده ی ابداعی دکتر کاتاریا محل ایده آلیست  که فرصت خوشی و شادی کردن  در میان  جمع را در اختیارمان می گذارد .شاید بسیاری از مردم فکر کنند اعضا باشگاه خنده ، تنها برای تفریح و سرگرمی می خندند اما اهداف متعالی فراوانی در این مسیر دنبال می شوند،مانند شریک کردن اعضا خانواده در این احساس رهایی و شادابی و تغییر در نگرش افراد در رفتار با دیگران و داشتن  منشی پر مهر و  پراحساس در سفر زندگی .
مبنای کار براین است که ما می دانیم بدن قادر به تشخیص خنده ی ساختگی از واقعی نیست و در هر دو مورد مواد شیمیایی شادی آفرین و ضد دردهای طبیعی در بدن ترشح می شوند .کما اینکه خنده های ساختگی به مرور و گاهی به سرعت تبدیل به خنده های طبیعی می شوند و نیز خنده خاصیت مسری بودن دارد و بسرعت بین افراد گروه منتشر می شود .در باشگاه خنده  بدون  تکیه برشوخ طبعی (که خیلی ها آن را ندارند) یا تعریف لطیفه ها و حکایات خنده دار؛با استفاده از حرکاتی ابداعی  که آمیزه ای از تمرینات تنفس عمیق و حرکات کششی و تمرینات خنده هستند ، روحیه ی بازیگوشی کودکانه ترویج داده می شود . نخستین باشگاه خنده هفده سال پیش در بمبئی هندوستان با حضور پنج عضو براه افتاد و با سرعتی شگفت،ابتدا سراسر هند و سپس شصت کشور جهان رادر بر گرفت و به  رویدادی جهانی و پرطرفدار تبدیل شد .
باشگاه یوگای خنده در ایران درسال ۲۰۰۲  میلادی توسط مجید پزشکی برپا شد .
یوگای خنده تنها روشی است که به افراد امکان می دهد بدون درگیر ساختن تفکر منطقی ،از ته دل بخندند .
برخی مزایای خنده ازین قرارند:
۱- رها سازی آندورفین که مسکن طبیعی بدن است و افزون بر کاهش دردها،حامل پیام های مهر و گذشت و احساس همبستگی و دلسوزی نیز هست .
۲- تقویت دستگاه ایمنی بدن
۳- افزایش گردش خون
۴- افزایش اکسیژن دریافتی بدن و بافت ها
۵- افزایش گنجایش شش ها و رساندن آن به میزان طبیعی و سودمند زیرا درحالت عادی به دلیل تنفس های سطحی و ناکارآمد ، بیشتر حجم ریه بدون استفاده می ماند .
۶- کاهش هورمون های استرس در خون و رفع آثار استرس .
۷- افزایش هوش هیجانی و پویایی گروهی
۸- برون ریزی و تخلیه ی هیجانات نهفته وایجاد رهایی و سبکبالی
۹- به تاخیر انداختن روند پیری
۱۰- زیبایی و جوانی چهره و نیز ورزشی مفید برای عضلات است
طی سال های اخیر افراد علاقمند زیادی از تمامی شهرهای کشورمان به عنوان مربی خنده،رسالت معنوی خود را در راه ترویج تفکر شاد زیستن و همدل بودن به انجام می رسانند .
هدف یوگای خنده برقراری پیوندی صمیمی میان مردم به دور از پیش داوری است .
یوگای خنده فراتر از عمل خندیدن است ، تندرستی افراد را افزایش داده ، جلوی افکار و هیجانات منفی را می گیرد و ما را با طبیعت روحانی مان درتماس قرار می دهد .در فرد روحیه ی گذشت ، مهربانی و دستگیری می آفریند و موجب می شود
فعالانه به دنبال شاد کردن دیگران باشد .

منبع: ۵۲۳۹۱ بلوگفا

۰ دیدگاه

پیام بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.