تغذیه | سلامتی | لاغری و چاقی | مقالات

کدام نوشیدنی‌ها لاغر می‌کنند؟

On

کدام نوشیدنی‌ها لاغر می‌کنند؟

در باور عامه مردم، بعضی نوشیدنی‌ها به نوشیدنی‌های لاغرکننده شهرت پیدا کرده‌اند؛ مثلا خیلی‌ها می‌گویند آب‌غوره باعث کاهش وزن می‌شود و نوشیدن چای سبز آدم را لاغر می‌کند ولی آیا واقعا نوشیدنی‌ای هست که لاغرکننده باشد و آدم را از رژیم غذایی و ورزش بی‌نیاز کند؟ …
خیلی‌ها فکر می‌کنند نوشیدنی‌های اسیدی و ترش مثل آب‌غوره، آب کرفس و آب‌لیمو و مرکبات، نوشیدنی‌هایی هستند که باعث لاغری و کاهش وزن می‌شوند ولی این باور یک باور غلط است. این مواد ترش و اسیدی وقتی جذب بدن می‌شوند، مقدار یون هیدروژن را در خون افزایش می‌دهند.


افزایش یون هیدروژن در خون باعث کاهش PH خون می‌شود و بدن تلاش می‌کند دوباره حالت اسیدی خون را به حالت تعادل بازگرداند، پس شروع می‌کند مقدار زیادی یون هیدروژن را همراه مقدار زیادی آب از بدن دفع کردن و به این ترتیب با دفع مقدار زیادی آب از کلیه‌ها، وزن بدن به صورت موقت کاهش اندکی پیدا می‌کند.
جالب است بدانید که این کاهش دایمی نیست چون آب بدن خیلی زود با مصرف نوشیدنی‌ها جایگزین می‌شود. پس این نوشیدنی‌ها واقعا باعث لاغری شما نمی‌شوند و از نظر علمی نیز شواهد محکمی پشت سر این نوشیدنی‌ها برای کاهش وزن وجود ندارد.
باز هم چای سبز
از میان نوشیدنی‌هایی که به مایعات کمک‌کننده به کاهش وزن شهرت یافته‌اند چای سبز تاییدهای بیشتری را در پشت سر خود دارد.
چای سبز بستر جذب روده‌ای گلوکز و چربی را کاهش داده و به این وسیله باعث کاهش وزن در افرادی می‌شود که از این نوع چای استفاده می‌کنند.
برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که چای سبز میزان LDL خون را نیز کاهش می‌دهد. بهتر است به جای استفاده از مکمل‌های این گیاه خود چای سبز را دم کرده و میل کنید. باز هم تاکید می‌شود این اثرات فقط نقش کمکی در کاهش وزن دارند.
عصاره زیره، چه‌طور؟
شاید شما هم وقتی برای کاهش وزن به برخی از موسسات کاهش وزن مراجعه کرده‌اید، به شما گفته باشند که عصاره زیره را در آب مخلوط کرده و قبل از غذا میل کنید و این راهی مناسب برای کاهش وزن است ولی این هم یکی دیگر از این باورهای غلط است.
عصاره زیره هیچ گاه به‌صورت مستقیم باعث کاهش وزن نمی‌شود، گرچه در طب سنتی خواصی برای این گیاه در این زمینه در نظر گرفته شده است ولی شواهد علمی اندکی در این مورد به اثبات رسیده است.
نوشابه‌های Zero
مدتی است که نوشابه‌هایی به نام «Zero» روانه بازار شده‌اند که بنابر ادعای تولیدکنندگان این محصولات، این نوشابه‌ها «بدون کالری» هستند. فرق این نوشابه‌ها با نوشابه‌های «بدون قند» و یا همان «sugar free» در این است که نوشابه‌های گروه دوم دارای قندهای مصنوعی هستند بنابراین هم طعم شیرینی دارند و هم میزان کالری‌شان محدودتر از نوشابه‌های معمولی است.
اما نوشابه‌های Zero یا بدون کالری دارای قندمصنوعی هستند که اصلا متابولیزه نمی‌شود تا تولید کالری کند ولی نکته اصلی این است که فقط یک مشکل این نوشابه‌ها را با این روش حل کرده‌اند و هزارویک مشکل بر جای است و هنوز هم این نوشابه‌ها، نوشابه‌های سالمی به شمار نمی‌آیند.
من با مصرف نوشابه‌ها به‌خصوص به صورت کنترل نشده مخالف هستم چون نه فقط قند موجود در نوشابه‌ها بلکه گاز دی‌اکسیدکربن که برای گازدارکردن آنها استفاده می‌شود، برای سلامت مصرف کننده بسیار مضرند اما متأسفانه با تبلیغات بسیار جوانان از طرفداران پروپاقرص این محصولات شده‌اند و با ولع بسیار آنها را مصرف می‌کنند. بدنیست بدانید نوشابه‌ها باعث تحریک اسیدمعده می‌شوند و در بلندمدت بیماری‌های معده را ایجاد می‌کنند.
اسیدفسفریک نوشابه‌ از آسیب به دهان و دندان و ایجاد پوسیدگی دندان گرفته تا احشای داخلی ایجاد اختلال می‌کند. به‌علاوه، گازکربنیک باعث آزاد شدن املاح از استخوان و پوکی استخوان می‌شود.
در ضمن، به‌‌طور متوسط در یک لیوان نوشابه ۸ حبه قند وجود دارد، نوشابه zero فقط این قند و کالری اضافه ناشی از آن را ندارد وگرنه تمام مشکلات دیگر را دارد و سلامت شما را تهدید می‌کند.
نوشیدنی؛‌ فقط کمکی
نکته اصلی این است که هیچ نوشیدنی‌ای در دنیا وجود ندارد که شما با نوش‌جان کردن آن، وزن‌تان کاهش پیدا کند. تمام این نوشیدنی‌ها فقط نقش کمکی ضعیفی می‌توانند در کاهش وزن شما داشته باشند. اگر شما قرار است لاغر شوید، باید حجم توده چربی را در بدن‌تان کاهش دهید. ۲۰ درصد توده چربی در آقایان و ۳۰درصد توده چربی در بدن بانوان طبیعی است و بیش از آن چاقی و اضافه‌وزن به شمار می‌آید.
نوشیدنی‌هایی که به صورت موقت میزان آب موجود در بدن را کاهش می‌دهند به هیچ عنوان چربی‌سوز نیستند و این کاهش وزن کاذب است.
برای کاهش وزن شما باید به جای خوردن انواع نوشیدنی‌ها، به دنبال اصلاح سبک زندگی خودتان باشید و کالری دریافتی روزانه خود را از طریق مصرف غذاهای کم‌کالری کاهش داده و با حرکت و ورزش کالری‌های اضافی را بسوزانید تا دچار افزایش توده چربی نشوید. یعنی از این نوشیدنی‌ها می‌توانید فقط به صورت کمکی بهره ببرید.

منبع: کنجکاو- دکتر محمدرضا وفا/ متخصص تغذیه

About احسان اخلاق منش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *