چی را با چی بخوریم؟

چی را با چی بخوریم؟
در این مقاله قصد داریم شما را با این ترکیبات یا بهتر است بگوییم زوج‌های مغذی آشنا کنیم.

لوبیا و گوجه فرنگی

این زوج بسیار مغذی است. به خاطر این که مصرف این دو ماده‌ی غذایی در کنار هم باعث افزایش میزان جذب آهن می‌شود که برای عملکرد خوب مغز و عضلات مفید است.


بدن آهن غیر هِم (که در مواد غذایی گیاهی مثل لوبیا، سبزیجات و غلات وجود دارد) را به میزان ۳۳ درصد کمتر از آهن هِم (موجود در مواد غذایی به دست آمده از حیوانات مثل گوشت گاو، ماهی و مرغ) دریافت می‌کند. توجه داشته باشید برای جذب بیشتر آهن غیر هِم لازم است که این مواد غذایی همراه یک ماده غذایی حاوی ویتامین C مثل گوجه فرنگی، پرتقال و غیره مصرف شود. ویتامین C باعث می‌شود که آهن غیر هِم، بهتر و راحت‌تر جذب بدن شود. آهن برای تولید هموگلوبین‌ها ضروری است و کمبود آن در بدن باعث خستگی، ضعف و افت تمرکز می‌شود.

در تهیه‌ی سالادهای‌تان لوبیا قرمز یا هر لوبیای دیگری که دوست دارید را به همراه گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای قرمز و بروکلی بخارپز شده مخلوط کرده و میل کنید.

چای سبز و لیموترش

ترکیب این دو ماده‌ی غذایی باعث جذب هر چه بیشتر آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شود. «کاتچین» موجود در چای سبز یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که روزانه حداقل یک فنجان چای سبز می‌نوشند کمتر در معرض مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌گیرند. محققان معتقدند افزودن آب مرکباتی مثل لیموترش، لیمو یا گریپ‌فروت به این چای باعث جذب راحت آنتی اکسیدان کاتچین می‌شود.

ماست و موز

ترکیب ماست و موز برای رفع خستگی عضلات بعد از ورزش موثر است. محققان معتقدند اگر ساعاتی بعد از ورزش این دو ماده غذایی را با هم مصرف کنید روند احیا و رفع خستگی عضلات سرعت می‌یابد. ترکیب گلوسید و پروتئین میزان انسولین را افزایش می‌دهد.

بعد از انجام حرکات ورزشی، میزان بالای انسولین باعث می‌شود که عضلات با سرعت بیشتری مواد مغذی ضد خستگی از قبیل اسیدهای آمینه و گلوکز را جذب کرده و قوی‌تر شوند.

ساعاتی بعد از ورزش نصف فنجان شیر کم چرب، نصف فنجان ماست، یک عدد موز را با یک قاشق غذاخوری عسل یا شربت افرا مخلوط کرده و میل کنید.

سیب و توت فرنگی

زوج سیب و توت فرنگی باعث می‌شود که قدرت آنتی اکسیدان‌ها برای مقابله با بیماری‌ها بیشتر شود. اگر سیب‌ها می‌توانستند حرف بزنند بدون شک به توت فرنگی‌ها می‌گفتند که «شما نیمه‌ی گمشده‌ی ما هستید». مطالعات نشان می‌دهند که اسید الاژیک که یک آنتی اکسیدان موجود در توت فرنگی، انار، گردو و زغال اخته است قابلیت و قدرت آنتی اکسیدان کرستین (موجود در سیب، انگور و پیاز) را افزایش می‌دهد و سلول‌های سرطان زا را از بین می‌برد. برای بهره‌مند شدن از این آنتی اکسیدان‌ها دسر میوهای بهترین گزینه است. سیب، انگور و توت فرنگی را با هم مخلوط کرده و دانه های انار و گردو را نیز به آن اضافه و میل کنید.

چی را با چی بخوریم؟
سالاد و روغن‌های خوب

برای بهره‌مند شدن از خواص کامل سالادتان سعی کنید سرکه‌ی خالی به آن اضافه نکنید. بهتر است روغن زیتون را با سرکه مخلوط کرده و یا به سالادتان آووکادو اضافه کنید.

زمانی که به سالادتان روغن زیتون می‌زنید، آنتی اکسیدانی مانند لیکوپن موجود در گوجه فرنگی یا لوتئین موجود در سبزیجات برگ سبز، بیشتر جذب بدنتان می‌شود.

ساندویچ با ماست: دوستدار استخوان‌ها

زمانی که ساندویچ مرغ یا الویه درست می‌کنید به جای سس مایونز از ماست سرشار از کلسیم استفاده کنید. ویتامین D میزان کلسیم جذب شده را افزایش می‌دهد.
در مورد ساندویچ تخم مرغ نیز همین کار را بکنید. به جای سس از ماست استفاده کنید.

رزماری در مایه‌ی طعم دهنده‌ی سرخ کردنی‌ها

قبل از سرخ کردن برخی از غذاها گوشت آن‌را در مخلوطی مرکب از نمک، آب لیمو، پیاز و غیره می‌خوابانند تا خوش طعم شود. محققان توصیه می‌کنند به این مخلوط، رزماری نیز اضافه کنید.

آنتی اکسیدان‌های موجود در رزماری تشکیل ترکیبات سرطان‌زایی که امکان دارد در حین سرخ یا کباب شدن تشکیل شوند را کاهش می‌دهد.

۰ دیدگاه

پیام بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.