تشریح مواد غذایی | تغذیه

پروتئین (مختصری از خواص چهار پروتئین )

 پروتئین (مختصری از خواص چهار پروتئین )

پروتئینها ترکیبات آلی بزرگ و پیچیده ای هستند.کلمه پروتئین از واژه پرونئوس به معنی مقام اول یا اولویت گرفته شده است.

پروتئینها مانند کربوهیدراتها و چربی ها دارای کربن ،ئیدروژن واکسیژن هستند وعلاوه بر اینها حاوی ازت(نیتروژن) نیز میباشند.حدود یک ششم پروتئین ازت است  .اسید های آمینه واحدهای تشکیل دهنده پروتئین هستند در بدن ومواد غذایی حدود ۲۰ اسید آمینه وجود دارد که در مقاله اسید آمینه های شاخه ای مختصری به آنها پرداختیم (بخش تغذیه  در همین سایت).  درطول هضم پروتئین ها به اسیدهای آمینه تبدیل میشوند وقتی دو اسید آمینه به هم متصل میشوند آن اتصال را پیوند پپتیدی مینامند.

پروتئینها به عنوان یک ماده مغذی بزرگ با واحد گرم اندازه گیری میشوند.هر گرم پروتئین مساوی با چهار کیلو گرم انرژی است.پروتئین ها ده تا پانزده در صد انرژی بدن را تامین میکنند.حال می پردازیم به مختصری از چهار پروتئینکه بدنسازان با آن سرو کار دارند.

پروتئین تخم مرغ

پروتئین سفیده تخم مرغ یا آلبومین یکی از منابع بسیار مهم و ارزشمند پروتئینی میباشدکه جهت بالا نرفتن کلسترول در بدن ،ورزشکاران از مصرف زرده آن خودداری میکنند.آلبومین پروتئینی است که درصد بسیار بالایی از اسید های آمینه ضروری را در بر میگیرد.وهمانطور که میدانید بدن قادر به ساخت اسید آمینه های ضروری از منبع پروتئین نبوده  وبایستی مقدار مناسبی از آنها در برنامه غذایی ورزشکار گنجانده شود. نکته ای که بایستی در مورد سفیده تخم مرغ اشاره نمود مدت زمان هضم وجذب آن است آلبومین از زمان مصرف حدود یک ساعت ونیم طول میکشد تا هضم شود بنابر این بعنوان یک پروتئین مناسب برای وعده غذایی پس از تمرین شناخته نمیشود و کمترین زمان مصرف آن وعده های غذایی در طول روز میباشد
 پروتئین (مختصری از خواص چهار پروتئین )
پروتئین سویا

سویا یکی از منابع پروتئین به شمار میرود که برای بدنسازان میزان پروتئین خوب و مطمئنی نمیباشد زیرا اولا هضم آن برای معده تا حدودی مشکل است  وثانیا ترکیبات اسید آمینه های موجود در آن جالب نمیباشد ولی این پروتئین خواص درمانی فوق العاده ای مخصوصا برای خانمها به همراه داردکه بحث بسیار گسترده ای داشته و از کاهش  و کنترل فشار خون گرفته تا ننظیم هورمونها در بدن میباشد . آقایان نیز میتوانند در درمان مشکلات مربوط به پروستات از این منبع غذایی استفاده نمایند

پروتئین شیر

پروتئین شیر یا کازئین نیز یکی دیگر از منابع پروتئین میباشد .ارزش وترکیب اسید های آمینه موجود در این پروتئین از پروتئین سویا بالاتر است اما به آلبومین و وی نمیرسد مدت هضم و جذب آن نیزدر حدود ۴تا ۶ ساعت میرسد به همین علت بهترین انتخاب برای وعده غذایی قبل خواب است زیرا در طول مدتی که شما در خواب هستید بدن شما در حال جذب پروتئین بوده  و میتواند تا حدود زیادی از نیاز های خود را تامین کند

پروتئین وی

بهترین و غنی ترین پروتئین بخصوص برای بدنسازان میباشد که دارای مقادیر بالایی از اسید آمینه های شاخه ای بوده  وتعادل نیتروژنی را بالا میبرد فعالیت زیستی این پروتئین بسیار بالا بودهو تقریبا ۱۱۴ در نظر گرفته شده است (خاصیت زیستی آلبومین به عنوان کاملترین پروتئین ۱۰۰میباشد) بخاطر سرعت جذب بالا بهترین پروتئین برای بعد تمرین میباشد این پروتئین همانطور که گفته شد دارای انواع گوناگونی از وی هیدرولیزشده تا وی ایزولیت دارد.که در مقالات بعدی  به بررسی پروتئینها بصورت کامل میپردازیم.

منبع : jafarpoor.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *