بدنسازی | مقالات | مکمل | ویتامین ها و املاح معدنی

ویتامین E، آنتی اکسیدان قوی

On

ویتامین E، آنتی اکسیدان قوی

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است و اصولا در بافت‌‌های چربی،  کبد و ماهیچه ذخیره می‌شود. متداول‌تر ین و فعال‌ترین فرم بیولوژیکی طبیعی ویتامین E،  آلفاتوکوفرول نام دارد. ویتامین E  در سال ۱۹۶۸ توسط انجمن غذا وتغذیه شورای تحقیقات ملی ایالات متحده آمریکا به‌عنوان یک ماده مغذی اساسی برای انسان شناخته شد. توکوفرول برگرفته از کلمه یونانی توکو به معنی تولد وفرین به معنی بیرون آوردن است. این نام برگرفته از نقش اساسی ویتامین E در تولید مثل گونه‌های مختلف جانوران است.

ویتامین E  یک آنتی‌ اکسیدان قوی محلول در چربی در بدن است که مسئول محافظت از اسیدهای چرب غیراشباع با چند باند دوگانه در غشای سلول‌ها از عمل پراکسیداسیون است. این ویتامین می‌تواند رادیکال‌های آزاد را از بین برده و تخریب بافت‌های بدن را به حداقل برساند. رادیکال‌های آزاد در هنگام تولید انرژی در سلول‌های بدن تشکیل می‌شوند و آنتی‌‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین E در حقیقت یک مکانیسم دفاعی بدن در مقابل آنها به‌شمار می‌روند.

نقش اصلی ویتامین E،  محافطت بافت‌‌های بدن از واکنش‌های تخریبی ( پراکسیدسیون ) است که ناشی از فعالیت‌های متابولیکی بدن و عوامل سمی‌خارجی است. ویتامین E  از غشای سلول‌های عصبی،  عضلانی و سیستم قلبی عروقی محافطت می‌کند. هم چنین،  کمک به افزایش طول عمر گلبول‌های قرمز خون و استفاده مناسب از ویتامین A در بدن از دیگر نقش‌های ویتامین E  است.

ویتامین E از پیری پوست جلوگیری می کند

بر طبق تحقیقات انجام شده بیش از ۹۰ درصد آسیب های پوستی ناشی از قرار گرفتن بدون حفاظ در مقابل آفتاب است اما شما می توانید با استفاده از ویتامین E تا حد زیادی نگذارید پوست تان به خاطر آسیب های آفتاب پیر شود. کافی است که قبل از قرارگرفتن در معرض آفتاب به طور موضعی از ویتامین E استفاده کنید. در واقع کرم های حاوی آنتی اکسیدان ها مثل ویتامین E گاهی حتی از ضدآفتاب ها نیز موثرتر هستند چون این نوع کرم ها در آب حل نمی شوند و در نتیجه مثل بعضی از ضدآفتاب ها به راحتی از روی پوست شسته نمی شوند و دوام بیشتری دارند.البته دکتر کارن برک، متخصص پوست توصیه می کند، علاوه بر استفاده موضعی از این ویتامین، از کپسول های ویتامین E نیز استفاده کنید چون تاثیر بسزایی روی التهابات پوستی دارد.

نیاز ورزشکاران به ویتامین E

ویتامین E برای کارکرد صحیح عضلات لازم است.فعالیت بدنی به عنوان عامل تغییر دهنده جریان خون عضلات اسکلتی شناخته شده است.تمرین و فعالیت بدنی بر فرآیند متابولیسم اکسیداتیو اثر گذار بوده و ویتامین  E  میتواند فشار اکسیداتیو ناشی از فعالیت بدنی را کاهش دهد.هرچند اغلب آنتی اکسیدانها بویژه ویتامین  E  برای حفظ تعادل نسبت اکسیدان به آنتی اکسیدان لازم هستند.

احتمالا ویتامین E  به همراه ویتامین C  در این مورد با همدیگر مشارکت دارند. مزایای مصرف مکمل ویتامین E  بر کاهش فشار اکسیداتیو ، مدت زمان بازگشت به حالت اولیه پس از خستگی عظلانی و استرس در تمرینات سنگین میباشد.
ویتامین E، آنتی اکسیدان قوی
توصیه میشود که روزانه بیشتر از IU 400 ویتامین E استفاده نکنید. IU مخفف International Units یا واحد بین‌المللی است که برای ویتامین‌ ها به کار می ‌رود.

استفاده‌ بیش ازIU 1000 ویتامین E در روز ممکن است تأثیراتی سمی به بار بیاورد و مصرف بیش از IU 10000 از این ویتامین در روز ممکن است موجب ریزش مو شود. اما دیده شده زمانی که مصرف ویتامین E پایین می ‌آید مو دوباره شروع به رشد می‌ کند.

بهترین شیوه مصرف ویتامین E برای ورزشکاران ،مصرف ۴۰۰ واحد به صورت ۴ بار در هفته میباشد.مصرف ویتامین E  به همراه غذای چرب باعث بهبود در جذب ویتامین E  میشود.

About احسان اخلاق منش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *