ویتامین A و پیش ساز های ویتامین A

ویتامین A و پیش ساز های ویتامین A

رتینوئیدها و کارتنوئیدها همانند ویتامین آ هستند. همچنین رتینوئیدها به عنوان پیش ویتامین آ شناخته شده اندحدود ۵۰ تا ۶۰۰ نوع  کارتنوئیدها  شناخته شده شامل بتا کاروتن به عنوان ترکیبات ویتامین پیش ساخته یا پیشساخت های ویتامین آ میباشد  که در صورت لزوم در بدن میتوانند به ویتامین آ تبدیل شوند.رتینوئیدها همراه با لیپید ها به وسیله ترشحات صفرا و لوزالمعده هضم و جذب میشوند  و رتینل یک رتینوئید اصلی است که توسط پروتیین متصل به رتینول هضم میشود.رتینال  در بینایی نقش دارد و اسی رتینویئک که شکل ترشحی از رتینوئیدهاست میتواند در رشد بافت ها موثر باشد.رتینوئیدها ابتداد درکبد همراه با لیپید ها  ذخیره میشوند.در تحقیقات انجام شده در بدن انسان توانسته اند یک مولکول بتا کاروتن را به یک مولکول رتینول تبدیل کنند.بتا کاروتن موثرترین شکل  پیش ساخته ویتامین آ است .

کارکرد ویتامین A

بهترین کارکرد ویتامین آ، نقش آن به عنوان کوآنزیم با پروتئین اپسین در سلول های استوانه ای و مخروطی شکل و سلول های گیرنده بیتایی در چشم است.پیگمانهای پروتئینی بینایی،رودوپسین مسئول بینایی در نور کم و یدوپسین مسئول بینایی در روشنایی زیاد و دیدن رنگ هاست که هر دو محتوای رتینول هستند .ردوپسین و یدوپسین پیگمانهای بینایی چشم هستند.نیاسین و ریبو فلاوین در چرخه بینایی ویتامین آ نقش دارند.

ویتامین آ برای رشد طبیعی اپی تلیال چشمها، مسیر تنفسی،گوارشی و ادراری تناسلی و بافت های اسکلتی ضروری است و سنتز پروتئین و تمایز سلول استخوانی وشکل گیری مینای دندان را تحت تاثیر قرار میدهد .همچنین ویتامین آ در سنتز موکوپلی ساکاریدها نقش دارد.ویتامین آ نقش مهمی در تکثیر و عملکرد ایمنی دارد .ویتامین آ یک آنتی اکسیدان محلول در چربی ضعیف است .

میزان ویتامین آ اغلب با مقدار سطح رتینوئید های پلاسما و فعالیت تغذیه ای کاروتینوئید ها ارزیابی میشود.سطوح بالای رتینوئید های پلاسما با کاهش وقوع بیماریهای قلبی به ویژه بیماری  و سرطان های اپی تلیالی همراه است.حتی شواهد مستند تری بین سطوح بالای کارتنوئید های تغذیه ای فعال و غیر فعال در خون  و کاهش وقوع بیماری قلبی وجود دارد.ممکن است کارتنوئید ها و رتینوئید ها تاثیر حفاظتی در کاهش اثرات اکسیداتیو داشته باشند  و از این طریق خطر بیماری قلبی را کاهش دهند.

ویتامینA و نقش آن در ورزش

نقش مهم در سنتز پروتئین دارد و در تولید گلیکوژن عضله به صورت ذخیره انرژی در بدن دخالت دارد.از آنجا که سطح فعالیت بالا میتواند ویتامین آ  ذخیره شده توسط بدن را کاهش دهد،مصرف آن ضروری است.
ویتامین A و پیش ساز های ویتامین A
بدون مقدار کافی ویتامین A

بدن شما در برابر تمام انواع موجودات عفونت زا که منشع انواع بیماری ها از سرخک گرفته تا ایدز هستند آسیب پذیر خواهد بود.افرادی که در گروه های دفاعی خود فاقد ویتامین A هستند با افزایش خطر سرطان و کوری نیز مواجه اند.علائم کمبود ویتامینA شامل شب کوری ،اشکال در بازیابی دید(مثلا پس از نگاه کردن به چراغ های جلوی یک ماشین در حال حرکت)،اشکال در دیدن رنگ ها ،خشکی چشم ها ،فقدان اشتها،ضعف حس چشایی و بویایی میباشد.

ویتامین Aیک ماده محلول در چربی است،یعنی برای به دست آوردن این ویتامین شما باید غذایی حاوی مقدار کمی چربی مصرف کنید.شما میتوانید ویتامین Aرا مستقیما از یک مکمل بدست آورید،یا اینکه آن را به طور غیر مستقیم از طریق خوردن میوه ها و سبزی هایی که از بتا کاروتن اشباع شده اند کسب کنید.بدن شما بتا کاروتن را به ویتامین A مورد نیاز تبدیل خواهد کرد.

۰ دیدگاه

پیام بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.