وقتی استراحت بهترین انتخاب است

وقتی استراحت بهترین انتخاب است
آیا میدانید چه مقدار استراحت نیاز دارید تا بهترین عملکرد را در باشگاه داشته باشید؟

شاید بیشتر از آن چیزی که فکر میکنید!
شما برای رشد به استراحت نیاز دارید ، خوابیدن و تمرین نکردن برای روند بازسازی بافتهای عضلانی که در حین تمرین آسیب دیده اند ضروری است.مهم این نیست که شما چه کسی هستید ،به هر حال راهی برای فرار از این واقعیت وجود ندارد.


سوالی که دانشمندان علوم ورزشی را درگیر کرده این است که این میزان استراحت چقدر است؟

مطالعه ای که اخیراًدر ژاپن انجام شده نشان میدهد که یک دوره استراحت ۱۲ روزه که طی آن هیچگونه تمرینی بطور مطلق انجام نشود میتواند سیگنالهای آنابولیک را که بدلیل تمرینات مستمر و سنگین در طول زمان حساسیت خود را از دست داده بودند مجدداً فعال نماید.

این مساله براحتی قابل درک است درست مثل زمانی که که شما ۲ یا ۳ بار در طول سال خود را از محیط کار جدا کرده و به تعطیلات میروید.به همان شکل بدن شما نیاز دارد که از محیط باشگاه دور باشد .اما ایا واقعاً لازم است وارد دوره استراحت ۱۲ روزه شویم و اگر لازم است چند بار در سال باید این کار را انجام داد؟
بر طبق نظر محقق ورزشی معروف آقای دکتر ” فرد هات فیلد ” قانون کلی در این مورد وجود ندارد و برای هر فردی دوره های استراحت متفاوت است او میگوید: “همانگونه که هر فردی به تمرینات ورزشی پاسخ متفاوتی میدهد به استراحت نیزپاسخ خاص خود را خواهد داد.این موضوع بستگی به سنگینی تمرین های فرد و شدت تمرینات “اکسنتریک” دارد چون دراین نوع از تمرینات بیشترین پارگی های عضلانی رخ میدهد.پاور لیفترها و بدنسازان حرفه ای و نخبه های دنیا میتوانند برای ریکاوری کامل ،  از ۱ هفته تا ۱۰ روز و حتی بیشتر به خود استراحت دهند”.

از آنجایی که بدنسازان و پاور لیفترها ی حرفه ای این مزیت را در ماهیچه های خود دارند که تعداد فیبرهای عضلانی سفید آنها بیشتر است ( فیبرهایی که جرقه شروع حرکات با شدت بالا را میزنند)در نتیجه ، هنگام تمرینات سنگین، پارگی عضلانی در آنها بیشتراتفاق میافتد و طبیعتاً به زمان بیشتری استراحت برای ریکاوری احتیاج دارند اما برای افرادی که بطور معمول به این روش میپردازند آزمایشات بیشتری لازم است .

اگرمیخواهید بفهمید بهترین زمان استراحت برای شما چقدر است پس از ۳ ماه تمرین سنگین ومداوم به بدن خود ۱ هفته تا ۱۰ روز استراحت بدهید .اگر وقتی که به باشگاه برگشتید احساس ضعف بیشتری میکنید به معنی آن است که استراحت شما طولانی بوده است در این صورت یا دوره تمرینی خود را طولانی تر کنید یا اینکه دوره استراحت خود را به ۵ تا ۷ روز کاهش دهید .مطمئن باشید که بزودی خواهید فهمید که بهترین زمان استراحت برای شما چقدراست بدون اینکه احساس ضعف کنید.
این درست همان زمانی است که عضلات شما وارد دوره رشد جدیدی میشوند.

منبع:  Muscle & Fitness  July,2013

نویسنده: جیم رایت

مترجم: دکتر محمد طبرستانی

توجه : تمامی حقوق این مطلب برای گروه SPORT4ALL  محفوظ می باشد و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

۰ دیدگاه

پیام بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.