ورزش هوازی برای درمان بی خوابی

 ورزش هوازی برای درمان بی خوابی

یک جلسه تمرین هوازی با شدت متوسط ( نه یک جلسه هوازی سنگین یا تمرین با وزنه متوسط ) می تواند سطح اضطراب را کاهش دهد و بهبود دهنده کیفیت خواب در بیماران مبتلاء به بی خوابی باشد. این شواهدی است که از یک سری تحقیقات در سال ۲۰۰۸ حاصل شده است. در این تحقیقات که مربوط به دانشگاه فدرال سائو پائولو در برزیل می باشد تمرکز روی ۳۶ بیمار ( ۸مرد و۲۸ زن ) دارای بیخوابی مزمن قرار داشت که افراد به ۳ گروه تجربی تقسیم شدند. یک گروه به تمرینات هوازی با شدت متوسط مشغول شدند، یک سری به تمرین هوازی سنگین و یک گروه هم تمرینات با وزنه را با شدت متوسط دنبال کردند.

براساس نتایج به دست آمده ، بعد از جلسه تمرین هوازی با شدت متوسط افراد ۲۱ درصد رشد در زمان خواب و ۱۸ درصد رشد در بازدهی خوب را مشاهده کردند. علاوه  بر این یک افزایش قابل توجه ( ۳۷ درصد ) در زمان کلی خواب دیده شد و در نهایت ۷ در صد هم میزان اضطراب در این گروه کاهش نشان داد.

سرپرست دانشمندان در این تحقیقات می گوید : « این یافته ها حاکی از آن است که برای کاهش علائم بی خوابی بدون استفاده از دارو راهی وجود دارد. این بررسی اولین تحقیقی است که به اهمیت استفاده از فعالیت های فیزیکی برای درمان بی خوابی پرداخته است و می تواند باعث افزایش کیفیت زندگی در کسانی شود که ناهنجاری خواب دارند.

بی خوابی یکی از دسته های ناهنجاری خواب است . در آن فرد برای خوابیدن ، خواب ماندن یا زود بیدار شدن دچار مشکل است . این نوع از بی خوابی در واقع شایع ترین مدل گزارش شده است . حدود ۳۰% از بزرگسالان علایمی از بیخوابی را دارند که البته در افراد مسن و زن ها بیشتر دیده می شود.

منبع : Science Daily

۰ دیدگاه

پیام بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.