نکات طلایی برای پیشگیری از آسیب در باشگاه

 نکات طلایی برای پیشگیری از آسیب در باشگاه

احتمالاً رایج ترین آسیب دیدگی در باشگاه عضلات پشت یا کمر است. فکر می کنید دلیلش چیست ؟ چرا که تمرینات با وزنه فشار زیادی روی ستون فقرات اعمال می کند. وقتی درباره آن فکر کنید متوجه می شوید که فیله های کمر تقریباً در هر جلسه تمرین درگیر می شوند چرا که این عضلات در حرکاتی مثل اسکوات، ددلیفت ، پرس سرشانه و. . . برای صاف نگهداشتن بالاتنه درگیر هستند. حتی اوقاتی که مشغول وزنه گذاشتن روی هالتر هستید یا می خواهید دمبل های مورد نظر خود را از پایه بردارید از فیله های خود استفاده می کنید.

رایج ترین آسیب دیدگی مربوط به فیله های کمر یا همان بخش پائین پشت و کمر مربوط به لیگامنت های فیله ها می شود. وقتی این آسیب رخ می دهد احتمالاً در بخش مرکزی طرف چپ یا مرکزی طرف راست ستون فقرات خود احساس درد می کنید و وقتی هم که خم می شوید درد شدیدتر می شود. درد ناشی از یک دیسک آسیب دیده از کمر شروع شده و تا پشت پا پیش می رود. برای آنکه بتوانید از این آسیب بسیار دردناک در امان بمانید کافی است به نکاتی که در ادامه اشاره می شود توجه کنید.

نکات طلایی

همیشه قبل از شروع تمرین بدن را گرم کنید.
با استفاده از حرکاتی ویژه فیله های کمر، این قسمت بدن را تقویت کنید.
به خاطر داشته باشید که عضلات شکم خود را قوی نگهدارید.
در مواقع ازوم از کمربند مخصوص برای حمایت از کمر استفاده کنید.
توجه زیادی به فرم صحیح اجرای حرکات داشته باشید.
ستون فقرات را صاف نگه دارید و از قوز کردن در تمرین جلوگیری کنید. نکات طلایی برای پیشگیری از آسیب در باشگاه

  از اعمال فشارهای بیش از حد روی ستون فقرات مثل حرکاتی از جمله اسکوات یا پرس سرشانه خود داری کنید.

در حرکاتی که فشار روی نواحی مختلف ستون فقرات منتقل می شود و به واقع از آن عبور می کند ( مثل حرکاتی همچون ددلیفت و زیر بغل هالتر خم ) خیلی زیاد در فرم حرکت دقت به خرج دهید.
در مواقع لزوم از دستگاه استفاده کنید چرا که آنها از وزنه های آزاد ایمن تر می باشند.
حرکات را نشسته انجام دهید و تا حد ممکن از میزهای تکیه گاه دار برای کمر ( مثل پرس شانه ) و یا برای پشت ( مثل زیر بغل تی بار ) استفاده کنید.

  برای جلوگیری از آسیب مفاصل زانو در حرکت اسکوات از زانوبند های مخصوص استفاده کنید . البته برای وزنه های سنگین از کفش هایی استفاده کنید که هم مچ پا را مورد حمایت قرار دهد و هم از خوردن وزنه به انگشتان پا جلوگیری نماید بعد تمرین نیز با حرکات کششی و راه رفتن های آرام بدن را سرد کنید و در فصول مختلف لباس های مناسب بپوشید.

منبع : jafarpoor.com

۰ دیدگاه

پیام بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.