نکاتی درباره قرار دادن بدن در وان آب سرد ، بعد تمرین

 نکاتی درباره قرار دادن بدن در وان آب سرد ، بعد تمرین

یکی از اقداماتی که برای کاهش درد عضلانی پس از تمرین انجام می شود قرار دادن بدن در آب سرد است. به تازگی در مورد این اقدام تحقیقاتی صورت گرفته که نشان می دهد اعلام نظر قطعی درباره آن احتیاج به تحقیقات گسترده تری دارد. « غوطه ور شدن در آب سرد بعد از تمرین می تواند روش موًثری برای کاهش درد عضلانی باشد اما هنوز اثرات جانبی مخرب آن نامشخص است. »

این خلاصه یک بازبینی جدید در مورد تحقیقات دانشمندان است. پدیده Doms که آن را به نام یورش درد تاًخیردار عضلانی می شناسیم دارای علائمی از جمله سفتی ، تورم و درد عضلانی است که یک یا چند روز پس از تمرین وجود دارد.

یکی از روش های رایج جلوگیری یا کاهش درد عضلانی بعد از تمرین که به صورت روز افزونی بین ورزشکاران آماتور و حرفه ای پر کاربردتر می شود فرو رفتن در آب سرد یا قرار گرفتن در وان حاوی یخ است.

باور بر این است که این اقدام باعث کاهش التهاب عضله و پیامدهای آن می شود. محققان قصد داشتند میزان شواهد کلینیکی درباره چگونگی عملکرد این روش را مورد ارزیابی قرار دهند و ببینند که آیا اثرات مخربی هم دارد یا خیر.
 نکاتی درباره قرار دادن بدن در وان آب سرد ، بعد تمرین
در پی تحقیقاتی که روی ۳۶۶ نفر انجام گرفته است از شرکت کنندگان خواسته شد که بعد از دویدن ، دوچرخه سواری یا تمرینات وزنه در وان حاوی یخ قرار بگیرند. در اکثر موارد افراد بین ۵ الی ۲۴ دقیقه در آبی با دمای ۱۰ الی ۱۵ درجه سانتیگراد باقی ماندند. در تحقیقاتی که اثرات قرارگیری در آب سرد با استراحت عادی مقایسه شد یک کاهش قابل توجه درد عضلانی طی ۱ تا ۴ روز بعد از تمرین دیده شد.

دانشمندان می گویند:« شواهدی پیدا کرده ایم که نشان می دهد قرار گرفتن در آب سرد بعد از تمرین می تواند درد عضلانی را کاهش دهد اما فقط در مقایسه با زمانی که شخص فقط بعد از تمرین استراحت می کند یا اقدام خاصی برای کاهش دردها انجام نمی دهد.

شاید راه های بهتری برای کاهش درد وجود داشته باشد که از جمله آنها می شود به قرار گرفتن در آب گرم ودویدن آهسته اشاره نمود اما در حال حاضر اطلاعاتی کافی برای اعلام نتیجه قطعی در مورد هیچکدام از این روش ها وجود ندارد.»

منبع : jafarpoor.com

۰ دیدگاه

پیام بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.