نقش ید در بدن

نقش ید در بدن
ید یکی از عناصر معدنی کم مقدار است. این عنصر در ساختمان هورمون های غده تیروئید وارد می شود. کمبود ید موجب بزرگی غده تیروئید می شود که به آن گواتر می گویند. مقدار ید در بدن ۵۰-۲۰ میلی گرم است و ۸۰-۷۰ درصد آن در تیروئید ذخیره شده است.

منابع: غذا، آب، نمک یددار است. برگ ها بیش از ریشه ها ید دارند.

اهمیت ید به خاطر شرکت در هورمون های تیروئیدی است که نقش های مهمی دارند. بدن افراد بالغ بین ۳۰-۱۰ میلی گرم ید دارد که بین ۸۰-۷۰ درصد آن در غده تیروئید است.
طرق رسیدن ید به بدن

در خاک مزروعی ید وجود دارد و به مواد غذایی گیاهی وارد می شود. محصولاتی که در چنین زمینی می رویند، حاوی ید هستند. با مصرف محصولات گیاهی، ید را به بدن وارد می کنیم. حیواناتی که از این گیاهان استفاده می کنند، ید وارد بدنشان می شود و ما با مصرف محصولات دامی مقدار ید مورد نیاز را دریافت می کنیم.

ید آب کم است. دریافت روزانه از آب ۵۰-۱ میکروگرم است و نمی تواند نیاز بدن انسان را تأمین کند. ید دریافتی از سبزی ها و میوه ها به ید خاک بستگی دارد و ید شیر و لبنیات به ید موجود در خون حیوان بستگی دارد. ید موجود در تخم مرغ به ید غذای مرغ بستگی دارد.

منابع ید: بهترین منبع ید،‌ محصولات دریایی است. ید موجود در بدن ماهی های آب شیرین ۴۰-۲۰ میکروگرم در کیلو است و ماهی های آب شور ۳۰۰۰-۳۰۰ میکروگرم در کیلو ید دارند. شیر گاو میزان ید متفاوتی دارد و تخمین آن مشکل است. چون به شرایط بستگی دارد. در فصول غیر از زمستان علوفه غنی شده به گاوها می دهند و ممکن است شیر، ید بیشتری داشته باشد. ولی به طور طبیعی شیر گاو بین ۳۰۰-۲۰ میکروگرم ید در کیلو دارد.
نقش ید در بدن

میزان نیاز: حداقل نیاز به ید ۷۵-۵۰ میکروگرم در روز است ولی به نظر می رسد که این مقدار ممکن است انسان را در مرز کمبود قرار دهد.

کمبود ید و عوارض آن

کمبود ید باعث گواتر می شود. اختلالات غده تیروئید به دو دسته تقسیم می شود:

۱-کم کاری

۲-پرکاری

نقش ید: در تکامل سیستم عصبی، در رشد طولی استخوان، در متابولیسم انرژی و تحریک پروتئین سازی نقش دارد.

منبع : فیتنس تیپس

۰ دیدگاه

پیام بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.