تغذیه | تغذیه ورزشی

نقش گوجه فرنگی در سبد غذایی روزانه ورزشکاران

On

 نقش گوجه فرنگی در سبد غذایی روزانه ورزشکاران

گوجه فرنگی و محصولات تهیه شده از آن ، از جمله سس و رب گوجه فرنگی تامین کننده بخش عمده ای از نوعی کاروتن برای بدن هستند که لیکوپن نام دارد ، و این همان رنگدانه هایی است که باعث رنگ قرمزگوجه فرنگی است . لیکوپن آنتی اکسیدان قدرتمندی است که با آثار منفی و مخرب رادیکالهای آزاد مقابله می کند ، در نتیجه با انواع سرطان ( به خصوص سرطان پروستات ) ، بیماری های قلبی ، آثار مخرب استرس های مختلف ( از جمله تمرین ) و بسیاری از موارد موثر در پیری زود رس مبارزه می کند .

یک عدد گوجه فرنگی متوسط ( با حدود ۱۵۰ گرم وزن ) حاوی حدود یک گرم فیبر ، ۳۶۰میلی گرم پتاسیم و مقدار قابل توجهی از ویتامین های AوC  است . گوجه فرنگی با این وزن فاقد چربی و کلسترول است ، تنها ۷ گرم کربوهیدرات و تنها حاوی مقدار ناچیز ۳۵ کالری است .

در واقع گوجه فرنگی را می توان جزء میوه ها طبقه بندی کرد و مقدار پایین کالری آن باعث شده تا حتی در طول رژیم های سخت و تا روزهای پیش از رقابت هم قابل مصرف باشد جالب تر اینکه تفاوتی ندارد ، گوجه فرنگی را به صورت تازه ، پخته ، رب کنسرو شده ، سس یا هر شکل دیگری مصرف کنید ، چون به هر حال می توانید از فواید این میوه آبدار و قرمز بهرمند شوید.
 نقش گوجه فرنگی در سبد غذایی روزانه ورزشکاران

البته برخی مطالعات نشان داده برای اینکه جذب لیکوپن به حداکثر برسد ، بهتر است گوجه فرنگی تحت حرارت قرار گیرد و به همراه کمی چربی مصرف شود . البته این مسئله حادی نیست ، چون حتی ساده ترین سس های گوجه هم تحت حرارت تولید می شوند و حاوی مقدار اندکی روغن هستند .

ضمن اینکه تولید سس گوجه به صورت خانگی هم بسیار آسان است ، اما اگر حوصله این کار را ندارید، می توانید از سس های آماده استفاده کنید ، که به هر حال از نظر مقدار لیکوپن ، چندان تفاوتی با هم ندارند . تنها باید مراقب این مسئله باشید : سس های تولید شده از گوجه فرنگی در انواع متنوعی عرضه می شوند ، که برخی از آنها حاوی مقدار زیادی چربی ، شکر و یا نمک است ، بنابراین پیش از خرید به بر چسب  و جدول غذایی موجود روی محصول مورد نظر توجه کنید.

منبع : jafarpoor.com

About احسان اخلاق منش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *