معرفی گروه روغن ها

معرفی گروه روغن ها
این گروه در بالای هرم به صورت یک مثلث کوچک قرار دارد و دو شکل کوچک قرار دادی برای روغن و شکر در آن قرار دارد. درسایر گروه‌های غذایی چربی و مواد قندی به طور طبیعی وجود دارند و نیاز ما را تامین می‌کنند  .  به همین دلیل است که متخصصان تغذیه جهان در توصیه های مرتبط با سلامت میخواهند که ما مصرف قند و شکر و چربی را محدود کنیم. در این گروه مواد دیگری مثل سس ها ،مواد چرب و شور، ترشیها ، نوشابه گازدار و شیرینی ها وجود دارد.

توصیه می‌شود افراد بزرگسال در برنامه غذایی روزانه از این گروه کمتر مصرف کنند.

انواع مواد غذایی این گروه عبارت‌اند از:

· چربی ها و روغن ها شامل(روغن‌های جامد و روغن‌های مایع، پیه، دنبه، کره، خامه، سرشیر و سس‌های چرب به طور مثال مایونز و…)

· قندهای ساده و شیرینی ها مثل(مربا ها، شربت ها، قند و شکر، انواع شیرینی‌های خشک و تر، انواع پیراشکی، آب نبات و شکلات)

· ترشی‌ها، شورها و چاشنی‌ها (انواع ترشی و شور، فلفل، نمک‌، زردچوبه، دارچین و غیره)

· نوشیدنی‌ها (نوشابه‌های گازدار، چای، قهوه، انواع آبمیوه‌های صنعتی و پودرهای آماده به طور مثال پودر پرتقال و غیره)

توجه کنید مصرف صحیح روغن و چربی چنان مهم است که بعضی از کشور ها برای آن یک گروه جدا درست کرده اند که به مردم توجه دهند بیش از اینکه کاهش مصرف روغن مهم باشد نوع روغنی که مصرف می کنیم مهم است.

به این توصیه ها توجه کنید

·روغن جامد را بطور کلی از غذای خود حذف کنید.

·روغن‌های مایع گیاهی مثل (کلزا، زیتون، ذرت ،آفتاب گردان،سویاو…) از سالم ترین روغن هاهستند . آنها را جانشین روغن جامد کنید.

· روغن های مایع به هوا، نور و حرارت حساس هستند . موقع خرید به تاریخ مصرف آن توجه کنید.آنها را در جای خنک و دور از نور نگهداری کنید و هربار بعد از استفاده در ظرف را ببندید.

· غذا ها را کمتر سرخ کنید برای سرخ کردن از روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده کنید.

·با روغن های مایع می توان غذا ها در حرارت کم تفت داد در تفت دادن نباید درجه حرارت بالا برود چون روغن می سوزد و مواد سمی در آن بوجود می آید.

معرفی گروه روغن ها
·اگر بیماری قلبی و عروقی در فامیل درجه یک خود دارید از چربی های جامد و غذاهای پرچرب حیوانی استفاده نکنید.لبنیات کم چرب یا بی چربی مصرف کنید.
برای سایر مواد غذایی این گروه نیز این توصیه ها را بکار بندید

· کاهش مصرف شکر یک توصیه جهانی است. انواع شیرینی های چرب و خامه ای و نوشابه های گازدار و شیرین را محدود کنید. اگر اضافه وزن دارید این توصیه را جدی بگیرید و نوشیدنی‌های سالم‌تر مثل‌ آب، شیر، آب‌میوه تازه و دوغ کم‌نمک بخورید.

·برای رفع تشنگی، نوشیدن آب ساده بر هر آشامیدنی دیگری ترجیح داده می‌شود.

·با وجود آنکه چیپس از سیب‌زمینی تهیه می‌شود ولی به دلیل داشتن چربی و نمک زیاد، مصرف آن را باید محدود کرد.

· مصرف غذا های شور امکان ابتلا به پر فشار خونی را تشدید میکند اگر در خانواده خود سابقه این بیماری را دارید به این توصیه جدی تر عمل کنید.

· غذاها را کم‌نمک مصرف کنید و ذائقه‌ افراد خانواده را به نمک کم عادت دهید.

· نمک‌یددار تصفیه شده را به جای نمک معمولی مصرف کنید.

منبع : فیتنس تیپس

۰ دیدگاه

پیام بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.