معرفی امگا ۳

معرفی امگا ۳
اسیدهای چرب امگا-۳، اسیدهای چرب غیر اشباع هستند. علت نامگذاری این اسیدهای چرب، ساختار پیوند کربن-کربن آنها است.اسیدهای چرب امگا-۳، در خوراکیهایی همچون سالمون وحشی، ماکرل، تون، گوشت بره، تخم کتان، شاهدانه، کیوی و گردو یافت می شوند.اسید آلفا لینولنیک (ALA)، اسید آیکوزاپنتانوییک (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوییک (DHA)، به گروه اسیدهای چرب امگا-۳ تعلق دارند.

عملکرد امگا-۳ و شواهد مربوطه

اسیدهای چرب امگا-۳ را تحت نام “اصلی” طبقه بندی می کنند، زیرا بدن توانایی ساخت آنها را از مواد دیگر ندارد و باید از طریق تغذیه عادی تامین شوند.

شواهد علمی، حاکی از تاثیر اسیدهای چرب امگا-۳ بر سلامتی سیستم قلبی-عروقی و مغز است.

تحقیقات بسیاری روی اسیدهای چرب امگا-۳ انجام شده است و تاثیر این مواد بر سلامتی سیستم قلبی-عروقی ثابت شده است. طبق تحقیقات، اسیدهای چرب امگا-۳ به بهبود سلامتی قلب و عروق و تقویت بلند مدت این سیستم کمک می کنند.

گفته شده است که علت تاثیرات سودمند اسیدهای چرب امگا-۳ بر سلامتی قلب و عروق، کمک به تنظیم میزان کلسترول است. برخی تحقیقات دیگر، تاثیر اسیدهای چرب امگا-۳ را بر جریان و گردش خون نشان داده اند.

فواید اسیدهای چرب امگا-۳ برای سلامتی قلب و عروق، اداره غذا و داروی ایالات متحده (USFDA) را بر آن داشت تا اعلام کند که “اسیدهای چرب امگا-۳ EPA و DHA سودمند هستند اما تاثیر قطعیشان بر کاهش خطر عوارض عروق کرونری قلب به اثبات نرسیده است”.

روی تاثیر اسیدهای چرب امگا-۳ بر سلامتی و عملکرد عمومی مغز هم مطالعات بسیاری صورت گرفته است. طبق این مطالعات، اسیدهای چرب امگا-۳، علاوه بر حفظ ثبات خلق و خو، به سلامتی مغز، یادگیری و تفکر مطلوب هم کمک می کنند.

معرفی امگا ۳

افراد نیازمند و برخی نشانه های کمبود

وجود اسیدهای چرب امگا-۳ در برنامه غذایی ضرورت دارد و دریافت روزانه حداقل ۱/۶ گرم برای آقایان و ۱/۱ گرم برای خانمها توصیه شده است.

تحقیقات مربوطه روی کودکان نشان داده اند که کمبود امگا-۳ در دوران کودکی، منجر به رشد ضعیف و افت وضعیت سلامتی می شود.
مقدار مصرف و عوارض جانبی

همانگونه که پیشتر اشاره شد، آقایان و خانمها، روزانه به ۱/۶ و ۱/۱ گرم امگا-۳ نیاز دارند. با اینحال، با توجه به تنوع محصولات تولید کنندگان گوناگون، برچسب روی محصول را حتما مطالعه نمایید.

مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا-۳، ممکن است به خونریزی، مشکلات قند خون برای بیماران دیابتی، افزایش اکسیداسیون و آسیب رادیکالهای آزاد و تضعیف سیستم ایمنی بیانجامد.

منبع : فیتنس تیپس

۰ دیدگاه

پیام بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.