تغذیه | تغذیه ورزشی

مصرف کربوهیدراتها در ساعات شب

On

 مصرف کربوهیدراتها در ساعات شب

معمولاً مصرف کربوهیدرات در ساعات شب توصیه نمی شود؛ ولی اگر قصد مصرف آنها هنگام شب را داشته باشیم انتخاب کدامیک از کربوهیدراتها بهتر است ؟ بهترین نوع کربوهیدراتها برای مصرف هنگام شب انواعی است که حاوی فیبر بالایی باشند با شاخص گلیسمیک پایین ، یا انواع کند هضم . هنگام شب ، معمولاً فعالیت بدن کمتر است و نباز به کالری کمتری نسبت به دیگر مواقع روز وجود دارد. از این رو ، تمایل برای اینکه کربوهیدرات مصرف شده به سمت ذخایر چربی سوق یابد بیشتر است ، ولی چیزهای وجود دارد که برای ممانعت از این مسئله می توانید انجام دهید.

وقتی از کربوهیدراتهایی استفاده می کنید که شاخص گلیسمیک پایینی دارند یا حاوی مقدار زیادی فیبر هستند ، آنها به آرامی تحت گوارش قرار می گیرند ، و این کمک می کند به ممانعت از افزایش زیاد سطح انسولین ( هورمون آنابولیکی که ذخیره سازی چربی در بدن را تقویت می کند ) .

برای ساعات شب ، ایده خوبی است که روی منابع کند هضم پروتئین هم تکیه کنید از جمله پروتئین کازئین به شکل مکمل یا استفاده از پنیرهای کم چربی که منبع خوبی از کازئین بشمار می آیند. مصرف مقداری فیبر یا چربیهای سالم هم می تواند مفید باشد چون کمک می کند به کاهش سرعت  گوارش که در نتیجه ، آمینواسید حاصل از پروتئین مصرف شده برای مدت طولانی تری همراه شما خواهد بود ( و زمانی که در خواب هستید ، این برای عضله سازی خوب است ) . ضمناً مصرف آجیل ها و دانه های روغنی هم در اواخر شب مناسب است به این دلیل که حاوی فیبر و چربیهای سالم است ، البته در کنار پروتئینی که مصرف می کنید.

برای کربوهیدراتها ، همانطور که ذکر شده از انواع حاوی فیبر بالا استفاده کنید از جمله برخی میوه های کم شیرینی و غلات سبوس دار ، از جمله جو دوسر و برنج قهوه ای . البته وقتی از کربوهیدراتها هنگام شب استفاده می کنید حتماً در کنارش پروتئین هم میل کنید . مثلاً در کنار جو دوسر از کازئین استفاده کنید یا در کنار کمی غلات برشته پنیر و مقدار آجیل هم مصرف کنید.

منبع : مجله Muscle & Fitnes

About احسان اخلاق منش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *