قوانین ورزش اتومبیلرانی

mashin4اتومبیل رانی
مقدمه
اتومبی‍‍‍ل‌رانی رقابتی مبتنی بر مهارتهای رانندگی است و بر اصل سرعت استوار است. در ایران مسابقه‌های این ورزش در این شاخه‌ها برگزار می‌شود:
۱- مسابقه رانندگی سرعت
۲- کارتینگ
۳- رالی

در ادامه میخوانیم : مسابقات اتومبیل رانی در ایران و …

مسابقات اتومبیل رانی در ایران
برگزاری مسابقات اتومبیلرانی در ایران به اوایل دهه ۳۰ هجری شمسی برمی‌گردد. در آن سالها خارجیان مقیم در کشور با همکاری تنی چند از علاقمندان ایرانی، این رشته ورزشی را پایه‌ریزی نمودند. در ابتدا به‌علت فقدان پیست مخصوص، مسابقات در کوی کن ، فرودگاه قلعه‌مرغی، پارکینگ نمایشگاه بین‌المللی و همچنین اطراف استادیوم آزادی برگزار گردید. بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و پس از ۱۰ سال وقفه در امر برگزاری مسابقات اتومبیلرانی در کشور فدراسیون اتومبیلرانی در سال ۱۳۶۹ به همت تنی چند از قهرمانان اسبق کشور در این رشته در کنار فدراسیون موتورسواری تشکیل گردید و از آن سال به بعد به نام فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی به فعالیت پرداخت. در سال ۱۳۷۳ نیز بعد از تلاشهای مستمر مسئولان فدراسیون پیست اتومبیلرانی مخصوص در استادیوم ورزشی آزادی احداث گردید و از سال ۱۳۷۴ نیز این فدراسیون بطور رسمی به عضویت فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA) درآمد.
در حال حاضر مسابقات اتومبیلرانی بصورت قهرمانی کشور و در چهار فصل در رشته‌های سرعت (ریس)، رالی، مارپیچ (اسلالوم)، تپه‌نوردی (هیل کلایم) و امدادی برگزار می‌گردد.
با توجه به اینکه رسانه‌های گروهی بخصوص صدا و سیما از فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی حمایت جامعه‌ائی ننموده‌اند اما این فدراسیون از بدو تأسیس اقدام به اجرای برنامه‌های آموزشی و آشنایی عموم به این دو رشته ورزشی نموده است. اجرای کلاسهای آموزشی، فنی و علمی، تشکیل کمیته تحقیقات فنی و مهندسی جهت تست خودرو و قطعات ساخت داخل انتشار مداوم بولتنهای آموزشی در زمینه ورزش اتومبیلرانی و آشنایی خوانندگان آن با جدیدترین دستاوردهای صنعت خودرو تهیه مقدمات انتشار اولین مجله فنی، علمی، تخصصی و آموزشی موتورسواری و اتومبیلرانی در ایران، تألیف اولین دائرهالمعارف جامع اتومبیل (مشتمل بر ۳ جلد و ۳۰۰۰ صفحه) توسط یکی از اعضاء فدراسیون از جمله این اقدامات می‌باشد.
تأسیس کمیته کلاسیک
با توجه به علاقمندان و دارندگان اتومبیلها و موتورسیکلتهای کلاسیک در کشور و اهمیت‌دادن به باز‌سازی آنها، و از آنجائیکه کمیته بین‌المللی کلاسیک زیرمجموعه فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) می‌باشد و کشور ما نیز می‌تواند فعالیت چشمگیری در این زمینه زیر نظر فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی انجام دهد کمیته کلاسیک درسال گذشته تأسیس گردید.
برگزاری نمایشگاههای مختلف اتومبیل و موتورسیکلتهای قدیمی و کلاسیک، دعوت از افراد خبره و با تجربه در امر بازسازی اتومبیلها و موتورسیکلتها به کمیته، برگزاری جلسات هفتگی در فدراسیون به منظور آشنایی با علاقمندان و دارندگان این وسایل نقلیه از جمله فعالیتهای این کمیته می‌باشد.
اهمیت برگزاری مسابقات اتومبیلرانی در جهان
امروزه مسابقات اتومبیلرانی جایگاه خاص و ویژه‌ای در بین مردم و سایر رشته‌های ورزشی پیدا کرده است. پیگیری بیش از یک میلیارد نفر از هر مسابقه (فرمول یک) این رشته پر تحرک را به یکی از پرتماشاچی‌ترین و پربیننده‌ترین ورزشها تبدیل کرده است و یا در جایی که یک راننده مسابقه اتومبیلرانی روزانه بین (۷) تا (۸) ساعت به فعالیتهای بدنسازی و نرمشهای مخصوص برای انجام یک مسابقه دو ساعته در ماه می‌پردازد، این نکته را روشن می‌سازد که اتومبیلرانی واقعاً یک ورزش تمام عیار است و به نظر بسیاری از قهرمانان این رشته انجام آن از سایر رشته‌های ورزشی نیز مشکل‌تر است چون هم احتیاج به بدن ورزیده و هم نیاز به فکر و سرعت عمل بالا دارد. از طرف دیگر مسابقات اتومبیلرانی پیشگام تحولات و تغییرات جدید صنعت خودروسازی در جهان می‌باشد در حقیقت این مسابقات مانند بخشی از یک واحد تحقیقاتی است که کارخانه‌ها و شرکتهای مختلف از قبیل ارائه مدل جدیدی از محصول خود به بازار آنرا در پیستهای مختلف مسابقات اتومبیلرانی به امتحان می‌گذارند و بعد از آزمایشات گوناگون بر روی آنها جواز ورود به خط تولید را دریافت می‌دارند، گیربکس تیپ ترونیک، سیستمهای تعلیق جدا از هم، موتورهای چهارسوپاپه، توربو شارژر و … که امروزه کم و بیش بر روی اتومبیلها نصب می‌شوند، سالها پیش در میادین مسابقات اتومبیلرانی مورد تست قرار گرفته‌اند. در کشور ما به‌علت عدم آشنایی و نپرداختن بطور صحیح به این رشته ورزشی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی و سایر رسانه‌ها فقط به سوانح اتومبیلرانی و برخورد اتومبیلها در مسابقات اکتفا شده است و این فکر در ذهن اکثر مردم بوجود آمده که اتومبیلرانی یک عمل جسورانه و یاد‌آور تصادف و جراحت و مرگ و همچنین آرتیست‌بازی و ویراژهای خیابانی است. اگر این طرز تفکر درست بود در اروپا که مهد این مسابقات می‌باشد، هر روز باید شاهد تصادفات مرگ‌آوری می‌بودیم. بد نیست بدانید که تنها در انگلستان ۵۳ کلوپ و مدرسه اتومبیلرانی فعالیت دارد که خانواده‌ها فرزندان خویش را جهت آموزش به این مدارس می‌فرستند و آنها در آنجا علاوه بر تحصیل به یادگیری فنون و آموزشهای رانندگی می‌پردازند و هنرجویان کم‌کم مدارج متعددی را در این نوع مدارس طی می‌کنند و آماده مسابقات حرفه‌ای می‌شوند.
به هرحال امید است با نگرش درست مردم و مسئولین رسانه‌های گروهی در کشور، به این رشته پر طرفدار ورزشی که بین جوانان بسیار طرفدار دارد بیشتر بها داده شود و صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی کشور نیز که بدنبال ارائه مدلهای جدیدی از محصولات خود هستند از مسابقات اتومبیلرانی نهایت استفاه را ببرند.
تاریخچه فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی
این فدراسیون در سال (۱۹۰۲) در هامبورگ بصورت اتحادیه کل اتومبیل که بعدها بصورت اتحادیه بین‌المللی کلوپ اتومبیل در سال (۱۹۰۶) شناخته شد تأسیس گردید. اساسنامه آن طی سالهای مختلف تغییر کرده تا بصورت فعلی درآمد. در حال حاضر مقر آن در پاریس می‌باشد. هدف از تأسیس بین‌المللی اتومبیل توسعه و ترتیب حرکت، گردش و یا عبور و مرور وسایل نقلیه جاده‌ای، در تمام کشورها، کمک به حل مسائل روزانه آمد و شد اتومبیلرانان، ترتیب و گسترش مسابقات اتومبیلرانی، حل مسائل فنی و عملیاتی مربوط به وسایل نقلیه موتوری و حفظ منافع اتومبیلرانان می‌باشد.
فعالیتهای این فدراسیون در زمینه‌های مختلف به‌شرح زیر است:
کمیسیون بین‌المللی جهانگردی، کمیسون بین‌المللی ترافیک، کمیسیون بین‌المللی گمرکها، کمیسیون بین‌المللی فنی، کمیسیون بین‌المللی تاریخی، کمیسیون بین‌المللی اتومبیلهای کلاسیک.
تاریخچه فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی(FIA )
تاسیس کانونهای اتومبیلرانی از کشور انگلستان شروع گردید. در سال ۱۸۹۷ کانون اتومبیلرانی سلطنتی (RAC) انگلیس تاسیس گردید و بدنبال آن در مجارستان (۱۹۰۰) ، آمریکا(۱۹۰۲) و نیوزیلند (۱۹۰۳) نیز کانون‌های مشابهی به‌وجود آمدند. با توسعه و گسترش خدمات و فعالیتهای کانون‌های اتومبیلرانی در کشورها و ازدیاد خودروهای تولیدی و همچنین ایجاد انگیزه سفر با خودرو ، پیدایش ایده همکاری فی مابین در کشورهای ثالث در بین کشورهایی که دارای چنین کانون‌هایی بودند شکل گرفت و به‌دنبال آن فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA )در سال ۱۹۰۴ میلادی تأسیس گردید. این فدراسیون به منظور حفظ و تامین منافع سازمانهای اتومبیلرانی و استفاده کنندگان وسایط نقلیه موتوری فعالیتهای خود را آغاز نمود. همچنین این سازمان، بدنه حاکم بر ورزش اتومبیلرانی در سراسر دنیا می باشد.
فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی FIA سازمانی غیر انتفاعی است که ۱۶۹ سازمان اتومبیلرانی را از ۱۲۰ کشور در ۵ قاره گرد هم آورده است. کانونهای عضو نماینده بیش از ۱۰۰ میلیون اتومبیلران و خانواده آنان می باشند که این موضوع مایه افتخار FIA می باشد. فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی مسائلی نظیر ایمنی، تحرک و پویایی، محیط زیست و قوانین مصرف کنندگان را فعالانه ارتقاء داده و از منافع اتومبیلرانان در سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سایر سازمانهای بین المللی حمایت می نماید
اتومبیلرانی امروز پربیننده ترین ورزش صنعتی دنیا  است .مسابقات فرمول یک این روز ها به صورت زنده  از تلویزیون های سراسر دنیا پخش می شود و البته آمارها از جمعیت  دو میلیارد نفری تماشاچیان تلویزیونی خبر می دهند .تنها  قراردادهای این ورزش پربیننده جزو بالاترین رقم قراردادها میان ورزشکاران سراسر جهان است .
مسابقات ورزشی در سراسر جهان تبدیل به  عامل تعیین کننده مهمی شده است و این اهمیت  کار ار به آنجا رسانده که گاه حتی پا از حیطه ورزش نیز فرا رفته و حتی پای  موضع گیری های سیاسی به میان می آید . از آن جمله می توان به عدم رویارویی ورزشی تیم های کشورهایی با ایدئولوژی مخالف و حتی در موارد جدی تر به تحریم مسابقات ورزشی در کشوری خاص اشاره کرد . در این میان اتومبیلرانی به عنوان ورزشی که بیشترین سرمایه گذاری ها و گردش مالی را دارد ، شناخته شده و سبب این امر نیز جذابیت ، هیجان و تبلیغات بسیار زیادی است که در راستای آن صورت گرفته است .
 از استارت تا خط پایان!
اتومبیلرانی به دو بخش مسابقات در داخل و خارج از پیست تقسیم بندی می شود. مسابقات داخل پیست با تعداد دورهایی مشخص یا زمان بندی از پیش تعیین شده برگزار و مسابقات خارج پیست نیز اغلب با همان شرایط، ولی در مسیرهای طبیعی یا مصنوعی ساخته شده ، انجام می شود که این مسیرها می تواند از خیابان های عادی سطح شهرها تا مسیرهای صعب العبور در مناطق جنگلی یا بیابانی و کوهستانی باشد .
مسابقات این رشته با حضور تیم های شرکت کننده انجام می شود و تیم ها با در اختیار داشتن بودجه ای که از جانب اسپانسر تامین شده ، اقدام به خرید یا ساخت و تجهیز خودروهای مسابقه ای می کنند و همین طور با رانندگان مورد نیاز برای تیم قرار داد بسته و بخشی از بودجه تیم هم به این امر اختصاص می یابد . تکنسین ها و مهندسین بخش های مختلف فنی مربوط به تیم نیز برای انجام وظایف استخدام می شوند .
تیم های اتومبیلرانی نسبت به میزان سرمایه ،پیست های تمرینی اختصاصی خود را دارند و یا از پیست های محلی استفاده می کنند که رانندگان بتوانند به طور مرتب به تمرین پرداخته و کارشناسان فنی هم در کنار آنها امر بهینه سازی و تست خودروهایشان را انجام دهند . این تمرینات در پیست هایی متفاوت انجام می شوند تا علاوه بر تمرین رانندگان ، تکنسین های فنی نیز بتوانند بهترین ستاپ فنی را برای این خودروها در مسیرها و آب و هواهای مختلف پیدا کنند .
تیم های رشته هایی چون رالی که در خارج از پیست و در مسیر های طبیعی انجام می شود نیز  معمولا مسیرهای تمرینی برای خودرهایشان در اختیار دارند و یا از مسیرهای از پیش آماده شده بین المللی در سایر کشورها استفاده می کنند و این تمرین ها نیز به طور مرتب در فواصل استراحت بین مسابقات فصل که گاهی اوقات برای این امر بین دو تا سه هفته در نظر گرفته شده استفاده می کنند .در تعطیلات بعد از خاتمه فصل مسابقات نیز به تمرینات ادامه می دهند، این تمرینات در مناطق مختلفی از جهان ، از مسیرهای برفی و یخی تا مسیرهای خشک و سنگلاخ انجام می شود تا علاوه بر تست و بهینه سازی خودروها برای فصل بعد ، رانندگان هم آمادگی خود را از دست ندهند .
رانندگان آزمایشی در این تیم ها وظیفه مهمی بر عهده دارند ، آنها که شغلشان تنها تمرین در پیست و مسیرهای مسابقات با این خودرو ها است موظفند مرتب و پس از تغییرات انجام شده توسط کادر فنی ، خودروها را تحت فشار در تمرینات قرار دهند تا میزان تغییر صورت گرفته و همین طور استقامت آنها مشخص شود . این رانندگان آزمایشی بعضا از میان افراد بازنشسته و با تجربه اتومبیلرانی انتخاب می شوند تا با مهارت خود بتوانند این امر را بهتر انجام دهند .
علاوه بر شرکت کنندگان و کادر فنی تیم ها ، افراد بسیار دیگری نیز برای برگزاری یک مسابقه اتومبیلرانی حضور دارند . داوران و ناظران برگزاری مسابقه ، اعضای برگزاری و همینطور خبرنگاران و تصویر برداران رسانه ها که وظیفه گزارش و انتشار خبر مسابقات را بر عهده دارند .
مجموعه این عوامل با همکاری هم برگزاری یک مسابقه اتومبیلرانی را ممکن می کنند و عدم وجود هر بخش آن سبب ایجاد مشکل در این امر شده و برابر با بی ثمر شدن زحمات سایر بخش ها است  .
مسابقات اتومبیلرانی در کشورمان نیز از سالهای دور و قبل از انقلاب دنبال می شود اما تا کنون همچنان همان بی ام دبلیو های مدل ۲۰۰۲ که آن سالها در مسابقات کشورمان حضور داشتند ، در رقابتهای سرعت و حتی رالی کشور حضور دارند .
مسابقات سرعت در کشورمان بطور میانگین بین ۵ تا ۶ مسابقه در سال برگزار می شود که البته همین تعداد رقابت نیز ممکن است در زمان از پیش معین شده برای برگزارشدن شان تغییر حاصل و یا اصلا لغو شود که در نوع خود بسیار جالب است !
رانندگان حرفه ای کشورمان بر خلاف تمامی شرکت کنندگان رقابت های حرفه ای سراسر جهان ، تمامی هزینه های شرکت در مسابقات را از جیب پرداخت می کنند و به نوعی خودشان اسپانسر شخصی خویش هستند و هیچ تیمی نیز به طور رسمی در این رقابت ها حضور ندارد .
کلاسهای استاندارد که در این مسابقات برگزار می شود نیز مربوط به خودروهایی با تکنولوژی حدود دو دهه قبل چون پراید است که تنها دو کلاس پژو ۲۰۶ تیپ ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ سی سی آن از خودروهای روز محسوب شده و از تکنولوژی و ایمنی قابل قبول بهره مند است و البته نکته جالب اینجاست که همین خودروهای پراید با موتور ۱۳۰۰ سی سی و تکنولوژی دو دهه قبل بر اثر تیونینگ های انجام شده بر روی آنها ، زمان های برتری نسبت به ۲۰۶ های تیپ ۵ با ۱۶۰۰ سی سی حجم و البته قدرتی بسیار بیشتر از آنها ثبت می کنند و نکته دیگر قابل تامل اینست که تیونر های این خودرو ها ، البته اگر بتوان نام تیونر بر آنها نهاد ، اسم خود را بر روی آنها با افتخار قرار می دهند تا این خودروهای تیونینگ شده در کلاس استاندارد به هنرنمایی پرداخته و کسب مقام کنند !
کلاسهای جی تی نیز وضعیت مشابهی دارند و شاید تعداد انگشت شماری خودروهای مربوط به اوایل دهه نود در آن مشاهده شود و مابقی همگی مربوطه به زمان قبل از آن هستند ، حال آنکه امروزه در اکثر مسابقاتی که نام جی تی بر آنها نهاده می شود ، خودروهای روز دنیا که از تکنولوژی بالا بهره میبرند استفاده می شود و این خودروها چه از نظر قدرتی و چه بحث ایمنی آنها بطور کلی غیر قابل مقایسه با شرکت کنندگان شخصی داخلی هستند .
رقابتهای رالی در ایران هم داستانی مشابه ریس دارند ولی با تفاوت هایی که در ادامه ذکر می کنیم ، در رشته رالی شرکت کنندگان ابتدا باید در رشته آماتور فعالیت کنند و سپس در صورت کسب مقام های برتر قهرمانی سال می توانند وارد رقابت های حرفه ای شوند . شرکت کنندگان در رشته حرفه ای در ایران عضو تیم هایی هستند که در مسابقات حضور پیدا می کنند و تنها چند نفر بصورت شخصی حضور دارند که این امر نیز به دلیل بالا بودن هزینه آماده سازی و شرکت خودروها در این مسابقات و نبود اسپانسر فشار مالی را بصورت مستقیم بر شرکت کننده وارد می کند .
تیم های حاضر در رقابتهای قهرمانی کشور که سالی بطور میانگین حدود ۵ تا ۶ مسابقه را شرکت می کنند ، هیچ گونه تمرینی برای اعضای تیم خود نه در فواصل بین مسابقات که معمولا حدود یک تا دوماه است و نه در تعطیلات چند ماهه آخر هر فصل در نظر نمیگیرند و شرکت کنندگان صرفا در صبح روز مسابقات بر روی خط استارت ظاهر می شوند .
در زمینه قرارداد های شرکت کنندگان نیز هیچ گونه اطلاعات رسمی منتشر نمی شود و برخلاف سایر رشته ها که قرارداد هایشان در دفاتر هیات های ورزشی مربوطه ثبت می شود ، در بخش رالی این عمل صورت نمیگیرد .
ترکیب اعضای تیم ها نیز معمولا تا چند روز قبل از مسابقات مشخص نمی شود ، به عنوان مثال هم اکنون در حالی که زمانی کمتر از یک ماه به آغاز اولین رقابت سال باقی مانده است ، اکثر شرکت کنندگان اعم از راننده و نقشه خوان در حال بلا تکلیفی به سر میبرند و بعضی از تیم ها حتی خودروهای مسابقه شان را هنوز تحویل نگرفته اند تا بتوانند به آماده سازی آن پرداخته و نهایتا خودرویی سالم را به موقع روانه خط استارت کنند .
تمام این عدم هماهنگی ها و همچنین بی توجهی به این ورزش در سطح خرد و کلان باعث شده تا امروز از حضور در کلاسهای آموزشی کشورهای منطقه بسیار به خود ببالیم و در عین حال حتی بعضی از رانندگان حرفه ای مان نتوانند در اولین مرتبه این دوره ها را قبول شوند . این قبیل موارد ذکر شده سبب ایجاد یک دلسردی بین جامعه ورزشکار شاغل در این رشته ورزشی گشته است که البته شاید نتوان این رشته را شغل آنها به حساب آورد زیرا تنها در رشته رالی است که تیم داری وجود دارد و رانندگان و نقشه خوانان حاضر در آن حقوق میگیرند که البته بعضی از آنها نیز دستمزد دو یا سه ساله خود را از باشگاهشان طلب کارند و آنهایی که حقوق سالیانه خود را نیز دریافت کرده اند هم میزان دستمزد سالیانه شان ، شاید به میزان در آمد ماهیانه یک فوتبالیست درجه دو و سه هم نرسد و البته بودجه سالیانه کل تیمشان نیز نتواند با دستمزد سالیانه تنها یک نفر فوتبالیست حرفه ای رقابت کند .
حال با تمامی این نکات ذکر شده به عقیده شما ، دلیل برگزاری رقابت های اتومبیلرانی در کشور ما چیست ؟
لاستیک
لاستیک های بکارگرفته شده در مسابقات DTM همگی ازنوع ۹۰۰۰ SP ساخت کمپانی بزرگ”دانلوپ” می باشند که در دو نوع”اسلیک” و”بارانی” قابل عرضه برای تیم ها هستند.
در قوانین جدید هر تیم برای مجموعه مسابقه هفته که شامل تمرینات وسط هفته، روز تعیین خط و مسابقه اصلی می باشد، اجازه استفاده از۳۶حلقه لاستیک(۱۸حلقه در جلو و۱۸حلقه در محور عقب)را خواهد داشت. البته این قانون شامل شرایط بارانی نمی باشد.
قانون وزن
در قوانین گنجانده شده DTM تحت نظارتFIA هر ساله به وزن خودروها درجهت ایمنی بیشتر افزوده می شود. بطوریکه در سال ۲۰۰۴ اتومبیل ها وزنی معادل ۱۰۲۰ کیلوگرم داشته و در سال های۲۰۰۵ و۲۰۰۶ به ترتیب وزنی معادل۱۰۶۰و۱۰۷۰ کیلوگرم داشتند که البته در فصل۲۰۰۷ نیز قانون وزن خودروها همانند فصل گذشته دست نخورده باقی مانده است.
قانون امتیاز
قوانین مربوط به تقسیم امتیازات رانندگان که از سال۲۰۰۲ دگرگون شد، همچنان دست نخورده برجای خود باقی مانده است. نحوه امتیاز دهی به قرار زیر می باشد:
۱۰- ۹- ۸- ۷- ۶- ۵- ۴- ۳- ۲- ۱ به ترتیب برای نفرات اول تا هشتم منظور می شوند.
زمان بندی
با یک تغییر جزئی در قالب اعلام شده زمان بندی مسابقات DTM فصل۲۰۰۷، مدت زمان مسابقه تمرینی روزهای جمعه از۶۰ به ۹۰ دقیقه افزایش یافته است. صبح روز شنبه نیز رانندگان در مدت زمان ۶۰ دقیقه آخرین تمرینات خود را پشت سرمی گذارند تا آماده رقابت  تعیین خط شوند.
دور تعیین خط
قوانین تعیین خط مسابقات DTM بر اساس قوانین دور تعیین خط مسابقات فرمولاوان به صورت مرحله ای انجام می پذیرد.
در مرحله اول دور تعیین خط که ۲۰ راننده در مدت ۱۵ دقیقه آماده رقابت می شوند، ۶تای آنها در پایان این مرحله حذف می گردند. پس از گذارندن ۷ دقیقه استراحت در پیت استاپ مرحله دوم تعیین خط با حضور۱۴راننده باقی مانده آغاز می گردد تا پس از مدت زمان ۱۵ دقیقه دیگر، تکلیف ۱۰ راننده برتر در مرحله سوم برای کسب مقام پل پزیشن روشن شود. پس از استراحت ۷دقیقه ای دوباره موتور اتومبیل ها روشن می شود تا رانندگان آماده رقابت۱۵دقیقه سوم شوند.
قوانین مسافت مسابقه و پیت استاپ
طبق قوانین این مسابقات، مسافت کل هر مسابقه نباید کمتراز۱۶۰ کیلومترو بیشتراز۱۷۰ کیلومتر باشد. در مورد قوانین مربوط به پیت استاپ بایستی گفت:حداکثر سرعت در منطقه پیت استاپ با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است که درصورت انجام تخلف از سوی راننده، وی مجبور به انجام  یک پنالتی ۱۰ثانیه ای در این منطقه خواهد شد.
قوانین مسابقات شتاب
گروه بندی مسابقات گروه یک استفاده از نیروی محرکه آزاد استفاده از لاستیک بالای گرید ۸۰ ممنوع اتومبیل با لوازم استاندارد . گروه دو استفاده از نیروی محرکه آزاد استفاده از لاستیک بالای گرید ۸۰ ممنوع اتومبیل با لوازم استاندارد . استفاده از توربو و دودیفرانسیل مجاز گروه سه استفاده از نیروی محرکه آزاد استفاده از لاستیک آزاد . استفاده از توربو و دودیفرانسیل مجاز سبک سازی با رول بار مجازو ایمنی مچاز انواع سوخت و ناس مجاز ب-قوانین مسابقات شتاب گروه بندی براساس تایم گیری میباشد درصورت عدم حضوردر تایم گیری و داشتن صلاحیت حضور در مسابقه ترتیب مسابقه را مجری تعین میکند .و شرکت کننده حق هیچگونه اعتراضی را ندارد – حضور در مسابقات شتاب تائید قانونی تردد هیچ یک از خودروها نمی باشد. – کلیه اتومبیلهای که از نیروی محرکه غیر استاندارد استفاده می نمایند از نظر هئیت اتومبیل ویزه مسابقات قلمداد می گردند . و لازم است تا محل مسابقه با رعایت قوانین ومقررات راهنمائی و رانندگی حمل گردند – استفاده از کپسول ایمنی ۵/۱ لیتری برای هر خودرو الزامی می باشد. – استفاده از کمر بند ویزه مسابقات اتومبیلرانی چهار دکمه الزامی می باشد – استفاده از رول با ریا صندلی ویزه مسابقات سرعت الزامی می باشد .( در کلاس سوپر جی تی نصب صحیح الزامی است ) سوپر اسپرتها نیازی ندارند. – شرایط فنی خودرو ائم از لاستیکها و عملکرد ایمنی موتور و ترمزها و سایر مسائل فنی باید به تائید مسئولین فنی مسابقه برسد. – صندلیهای خودرو در ردیف پشت باید به صورت کامل باشد. – شیشه های خودرو سپرهای عقب وجلو چراغهای جلو وعقب باید استاندارد باشند. – برای هر اتومبیل حداکثر دو همراه مجاز می باشد که صرفا مجاز به حضور در محل مقرر می باشند . – به هر دلیلی نقص فنی خودرو پس ازپائین آمدن پرچم خروج از جریان مسابقه محسوب می گردد. – تنها در صورتی که هئیت داوری برای کار فنی داوری صلاح بداند مسابقه دوباره استارت خواهد خورد. – مسابقات بصورت دو شرکت کننده در هر استارت آغاز و در مرحله فینال برای ۳ خودرو باقی مانده با هئیت داوری مسابقه فینال انجام خواهد گردید . اعتراضات بصورت کامل و تشریحی در فاصله دو مسابقه یا بعد از مسابقه آخر به دفتر هئیت موتور سواری و اتومبیلرانی استان تهران تحویل خواهد شد. – استفاده از همه نوع نیروی محرکه ویزه خودرو به شرط نصب صیحح و ایمنی مجاز است . حتی نیتروس و توربو و موتور جت – استفاده از لاستیکهای زد و اسیلک ممنوع است . ( در کلاس سوپر جی تی مجاز است ) بی انظباتی در قوانین تردد مسابقه – حرکات نمایشی بی مورد – بی انظباتی افراد همراه اقدام به کارهای خطرناک فنی . بانظر مسئول برگزاری و مدیر فنی مسابقه اخراج بدون قید وشرط از جریان مسابقه می باشد. ورود خانمها به فضای مسابقه ممنوع می باشد . – هئئت فنی مجاز است از ادامه مسابقه خودروئی که دارای مشکلات فنی حادثه ساز است . با ارائه مشکل بصورت کتبی به شرکت – هیچ اتومبیلی اجازه انحراف به مسیر رقیب و شرکت کننده دیگر راندارد. در صورتی که هر چهار چرخ خودرو از مسیر آسفالت خارج گردد. اجازه طی مسیر را ندارد. – – – کلیه متقاضیان برای حضور باید مراحل تائید فنی و تایم گیری را طی نمایند. – – و مبلغ ۵۰۰۰۰۰ ریال که غیر قابل استرداد می باشد را به مجری برگزاری پرداخت نمایند. – – – تردد کلیه عومل اجرائی و شرکت کننده و همراه صرفا با کارت ویزه مسابقه با عکس و مهر مسابقه مجاز می باشد. – تردد خبرنگاران صرفا با تائید مسول برگزاری مجاز می باشد.

منبع:مقالات

۰ دیدگاه

پیام بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.