مقالات | ورزش و تندرستی

قابل توجه ورزشکاران: مصرف زولبیا و بامیه ممنوع!

On

768h

 

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران از ورزشکاران حرفه‌ای خواست، زمان افطار وعده غذایی سبک و پس از پایان مسابقات وعده غذایی کامل مصرف کنند. وی همچنین مصرف زولبیا و بامیه را به دلیل محتوای زیاد مواد قندی مصنوعی و روغن، برای این افراد مناسب ندانست.

دکتر سید علی کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خاطر نشان کرد:  ورزشکاران حرفه‌ای که پس از افطار باید در رقابت شرکت کنند با مصرف وعده سبک زمان افطار حداقل دو تا سه ساعت پس از آن وارد مسابقه شوند، چون حداقل دو ساعت زمان می‌برد تا مواد غذایی در دستگاه گوارش، هضم و جذب و سپس در عضلات سوخت و ساز لازم صورت بگیرد.

وی افزود: پس از پایان مسابقات ورزشکاران باید یک وعده غذایی کامل در همان محل برگزاری مسابقات مصرف کنند و یک وعده کامل و سنگین نیز زمان سحر استفاده کنند، ضمن این که از مصرف مواد قندی مصنوعی از جمله زولبیا و بامیه تا حد ممکن امتناع کنند و خرما را جایگزین آن کنند. این استاد تغذیه خاطر نشان کرد: به دلیل فاصله زمان زیادی که از سحر تا افطار وجود دارد مصرف مایعات در یک ورزشکار حرفه‌ای باید به گونه‌ای باشد که رنگ ادرارش کم رنگ و روشن باشد در غیر این صورت نشان از آن دارد که بدن ورزشکار دچار کم آبی است. بدون شک اگر سلامتی ورزشکار حفظ شود کارایی بهتر و خوبی در مسابقات خواهد داشت. وی با اشاره به این که برگزاری مسابقات سنگین از جمله فوتبال یک ساعت پس از افطار سلامتی ورزشکار را به خطر می‌اندازد، گفت: نزدیک به ۲۵ سال است که در زمینه ورزش حرفه‌ای کار می‌کنم و معتقدم برگزاری رقابتی همچون فوتبال که ورزشکار باید ۹۰ دقیقه در زمین بدود از نظر دیدگاه حرفه‌ای به صلاح ورزشکار نیست و کارایی ورزشکار را کاهش می‌دهد، چون یک ساعت زمان کافی نیست تا مواد غذایی و آب و الکترولیت دستگاه گوارش هضم و جذب شود و کار سوخت و ساز به درستی در عضلات صورت بگیرد.  کشاورز ادامه داد: یک ورزشکار حرفه‌ای در حالت عادی و ایده‌آل در روز سه تا پنج هزار کالری انرژی می‌سوزاند. این مقدار انرژی در این ایام چون به خاطر کاهش وعده‌های غذایی محدود می‌شود. باید در وعده سحر از غذاهایی که چربی آن در قالب روغن مایع و به صورت متعادل باشد،‌ استفاده کند. بنابراین ورزشکاران باید سعی کنند از غذاهای پرچرب و مواد قندی که حاوی شکر و روغن است، مانند زولبیا و بامیه، استفاده نکنند، چون عوارض آنها پیش از بازدهی لازم است.

 

منبع: ایسنا

About احسان اخلاق منش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *