تشریح انواع مکمل ها | مقالات | مکمل

سی ال ای (CLA) و رشد عضلانی

سی ال ای (CLA) و رشد عضلانی

میدانیم که CLA از چربی سوزی پشتیبانی میکند،ولی شنیده نیز میشود که بر رشد عضلانی هم موثر است .آیا این صحت دارد؟
بله.تحقیقات نشان داده که CLA دارای فواید متعددی برای بدنسازان است.این یک چربی غیر اشیاع چند پیوندی است که مشخص شده باعث کاهش ذخایر چربی بدن و افزایش حجم عضلانی میشود.

اسید لینولئیک از چربی های غیر اشباع خانواده اسید های چرب امگا-۶ بشمار میاید.چربی های امگا ۶ در پروسه های التهابی در بدن دخیلند.اما وقتی اسید لینولئیک تغییر فرم پیدا میکند و به CLA تبدیل میشود ،دیگر مشابه اسید های چرب امگا -۶ عمل نمیکند،و تحقیقات نشان داده که میتواند مزایای متعدد بسیاری برای بدن در پی داشته باشد.

نتایج تحقیقات بیشماری در مورد CLA به چاپ رسیده است اگرچه نتیجه این مطالعات(که هم در انسانها و هم حیوانات انجام شده)همگی نتایج مشابهی ندارند،ولی به طور کلی مشخص شده CLA باعث تقویت سرعت سوخت و ساز،رشد عضلانی،عملکرد سیستم ایمنی و آثار انسولین میشود.،در حالی که همزمان کمک میکند به کاهش سطوح کلسترول و کتری گلیسیریدها،و همینطور چربی های شکم.
از نظر تئوری CLA با ممانعت از ذخیره سازی چربی عمل میکند.در نتیجه چربی برای مدت طولانی تری در جریان خون باقی میماند.،و به عضلات این امکان را میدهد تا به عنوان منبع انرژی از چربی ها استفاده کنند.

 

وقتی محققان در رژیم حیوانات CLA را وارد کردند ،افزایش حجم عضلانی و کاهش ذخیره چربی مشاهده شد..بر اساس یک تغییر انسانی هم که نتیجه آن در ژورنال تحقیقات تغذیه به چاپ رسیده،افرادی که ازCLA استفاده کردند ،افزایش حجم عضلانی و کاهش ذخیره چربی مشاهده شد.

سی ال ای (CLA) و رشد عضلانی

مطالعه دیگری از یک کلینیک تخقیقاتی در اسکاندیناوی گزارش کرد افرادی که روزانه ۴،۵ گرم سی ال ای در یافت کردند،۹ درصد چربی بیشتری از دست دادندو همزمان ۲ درصد حجم عضلانی بیشتری دریافت کردند،نسبت به گروهی که دارونما دریافت کرده بودند و این در حالی بود که تغییری هم در رژیم یا تمرینات معمول آنها اعمال نشد.
سی ال ای بطور طبیعی در محصولات لبنی و گوشت یافت میشود.بیهترین منبع طبیعی سی ال ای فراورده حاصل از دامهایی است که در محیط طبیعی با علوفه و گیاهان سبز تغذیه میشوند..اما برای کسب مقدار ذکر شده از سی ال ای از طریق باید مقدار زیادی از این منابع را مورد استفاده قرار داد که کالری اضافی ناشی از آنها مزایای ذکر شده برای سی ال ای در جهت چربی سوزی را خنثی خواهد کرد.

در واقع طبق براوردها،یک فرد امریکایی بطور متوسط از طریق رژیم غذایی و مصرف گوشت و مواد لبنی تنها یک گرم سی ال ای دریافت میکند.به همین دلیل برای دریافت مقداری از سی ال ای که فواید ذکر شده را در اختیارتان بگذارد لازم است از مکمل های سی ال ای بهره بگیرید.

بر اساس تحقیقات انجام شده ،موثر ترین دوز این چربی مفید،۳تا ۶ گرم در روز است .در یک تا سه دوز تقسیم شده در طول روز.

منبع : مکس استار

One Comment

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *