تغذیه | تغذیه ورزشی | تناسب اندام | مقالات

راه‏های کاهش نفخ معده

راه‏های کاهش نفخ معده

این مشکل هر چند آزاردهنده و ناجور است، ولی اغلب نشان دهنده‏ ی بیماری جدّی نیست.
توصیه ها:
۱- آهسته و آرام غذا بخورید. هر چقدر آرام‏تر غذا بخورید، هوای کمتری همراه با آن می‏بلعید.
۲- در خوردن مواد غذایی نفاخ احتیاط کنید، یعنی سعی کنید این مواد را کمتر مصرف کنید، مثل پیاز، تربچه، لوبیا، نخود، کلم، فلفل دلمه‏ای، گندم و سبوس گندم.
۳- هنگام خوردن غذاها مراقب باشید که بعد از خوردن کدام یک دچار نفخ معده می‏شوید تا آن را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

۴- با مراجعه به پزشک اطمینان حاصل کنید که «عدم تحمل لاکتوز» ندارید، زیرا اگر این مشکل را داشته باشید، با خوردن شیر و سایر لبنیات، دچار نفخ و ناراحتی معده خواهید شد. در این عارضه، به دلیل فقدان یا کمبود آنزیم لاکتاز در بدن، قند لاکتوز موجود در شیر به درستی هضم و جذب نمی شود و فرد دچار دل پیچه می شود. لاکتاز، آنزیم هضم کننده قند شیر( لاکتوز) است.

۵- اگر دچار عدم تحمل لاکتوز هستید، ولی دلتان می‏خواهد شیر و لبنیات مصرف کنید، می‏تواند از انواع بدون لاکتوز آنها (مثل شیر بدون لاکتوز) بخورید، یا آنزیم لاکتاز (به صورت دارو یا مکمل) را تحت نظر پزشک مصرف کنید.

۶- مواد غذایی غنی از فیبر (مثل سبزی ها، میوه ها، حبوبات، نان و غلات سبوس دار) را به تدریج وارد برنامه غذایی خود کنید، زیرا تغییر ناگهانی برنامه غذایی از فیبر کم به فیبر زیاد باعث افزایش تولید گاز و نفخ می‏شود.
۷- غذاهای چرب را کم مصرف کنید.

۸- مواد غذایی حاوی قند مصنوعی (مثل نوشابه رژیمی یا آدامس بدون قند) را خیلی کم مصرف کنید یا اصلاً نخورید، زیرا عدم جذب آنها، باعث تولید نفخ می‏شود.

۹- در مورد خرید و مصرف داروهای بدون نسخه‏ای که با تجزیه قند موجود در حبوبات باعث کاهش نفخ می‏شوند، با دکتر داروساز داروخانه مشورت کنید.
۱۰- خوردن کمی عرق نعنا بعد از مصرف مواد غذایی نفاخ می‏تواند در بهبود نفخ موثر باشد.
هشدار:

این توصیه ‏ها نمی‏توانند جایگزین درمان پزشکی نفخ شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *