راز« دوپامین » و تحمل رژیم غذایی

راز« دوپامین » و تحمل رژیم غذایی

 راز« دوپامین » و تحمل رژیم غذایی

دوپامین یک ناقل عصبی است که از غده هیپوتالاموس ترشح می شود که بلوک کننده ترشح پورلاکتین از بخش جلویی غده هیپوفیز است. یکی از عملکرد های اصلی اش این است که روی سیستم عصبی سمپاتیک اثر می گذارد تا اثراتی مثل سرخوشی ، فشار خون ، انرژی هیجانی و واکنش های هیجانی را باعث شود. وقتی کسی با دقت فراوان رژیم میگیرد تا به درصد چربی خیلی کمی برسد. با شروع کوچک شدن سلول های چربی اتفاقات خیلی زیادی شروع به رخ دادن می کنند.

ناقل های سیستم عصبی شروع می کنند به افت کردن و این روی روحیه ، اشتها و رفتارهای اجتماعی تاثیر می گذارد.یک راه برای حفظ دائم دوپامین در سطح مطلوب در رژیم های کم کالری این است که وعده های غذایی کوچک تری را به دفعات بخورید. هر ۲ الی ۳ ساعت غذا خوردن باعث می شود دوپامین در میزان خوبی حفظ شود و در عین حال قند خون نیز بالانس باقی می ماند.

دیگر روش خوب برای بالابردن سطح دوپامین این است که یک روز تقلب هفته ای یک بار در برنامه های خود جای دهید. با استفاده از این تکنیک نه تنها دوپامین را بالا نگه می دارید بلکه خروجی تیروئید را هم افزایش می دهید و ذخایر گلیکوژن و بافت های عضلاتی تان هم بازسازی می شود.

همچنین می توانید با مکمل ها نیز دوپامین را بالا ببرید. مصرف مکمل کافئین به صورت موقتی میزان دوپامین را افزایش می دهد و انرژی و هوشیاری را زیاد می کند . دیگر پیش ساز دوپامین Levodopa   است که در سبزی مناطق گرمسیری به نام باقلای مخملی ( Velvet Bean  ) یافت می شود .

داروهایی که باعث افزایش دوپامین می شوند اغلب برای درمان پارکینسون و هایپرپرولاکتینمی تجویز می شوند  .  Dostinek  و  Bromocriptine دو مورد از پرمصرف ترین داروهای دسته مذکور هستند . روش مورد علاقه ام برای افزایش دوپامین جویدن آدامس  Nicorette  بین وعده های غذایی است چرا که اثر قوی روی کنترل اشتها دارد و خاصیت ضد آروماتایز دارد . من فقط در هفته آخر قبل از مسابقه بدنسازی که درصد چربی بدن خیلی کم است از این آدامس استفاده می کنم .

در مجموع واضح است که بالا نگه داشتن سطح دوپامین در طول دوره های بلند مدت رژیم کم کالری باعث تنظیم اشتها ، بهبود حالت روحی و توانایی تحمل کردن شرایط سختی می شود که همراه با کاهش درصد چربی بدن وجود دارد . لازم به ذکر است که مکمل ال تایروسین هم روی افزایش دوپامین تاثیر دارد.

نوشته : مت پورتز بدنساز و طراح رژیم غذایی NPC

منبع : jafarpoor.com

۰ دیدگاه

پیام بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.