دانستنی های ورزش و دیابت

دانستنی های ورزش و دیابت

در مورد ورزش ودیابت چه می دانید؟

کنترل قند خون درافراد دیابتی با تغذیه مناسب ومصرف منظم دارو(قرص یا انسولین)به تنهایی کافی نیست. ورزش در کنار تغذیه وداروکمک شایانی به کنترل قند خون میکند.فردی که مبتلا به دیابت است باید با آموزش لازم از طرف پزشک معالجش قند خون وادرار خود را کنترل کند تا از افزایش قند خون یا افت قند(هیپوگلیسمی) جلوگیری به عمل آید.


ورزش وفعالیت های روزانه تاثیر فراوانی بر زندگی روزمره دارد:
*از بروز مشکلات قلبی-عروقی واختلالات مغزی پیشگیری می کند.
*ورزش باعث پایین آمدن قند خون شده وفشار خون را تنظیم می کند.
*کلسترول خوب را افزایش داده وسبب کاهش کلسترول بد میشود.
*از پوکی استخوان جلوگیری و در استحکام استخوانها نقش مثبتی دارد.
*توده چربی زا بدن را کاهش داده وسبب کاهش وزن میشود.
*ورزش استرس شمارا کاهش داده و انرژی فوق العاده ای به شما می بخشد.

در یک تحقیق گسترده که در امریکا صورت گرفت گفته شده که با فعالیتهای منظم روزانه وداشتن تغذیه مناسب حدود ۵تا۷درصد وزن بدن کاهش یافته که در پیشگیری به دیابت نوع ۲نقش چشمگیری داشته است.

دانستنی های ورزش و دیابت
چهار نوع ورزش وفعالیت برای شما مفید میباشد:
۱٫ورزشهای کششی ۲٫ورزشهای قدرتی(بدنسازی)
۳٫ورزش های هوازی ۴٫افزایش فعالیت بدنی روزانه
۱٫ ورزشهای کششی:
در حرکات کششی مفاصل شما نرم شده واز سفتی عضلات بعد از ورزش جلوگیری میکند. قبل از شروع هر ورزشی از پزشک خود کمک بگیرید. اوبابرنامه ریزی در دارو وتغذیه شما زمان ورزش را مشخص می کند. افراد دیابتی ۱تا۳ ساعت بعد از خوردن غذا میتوانند ورزش کنند که بهترین موقع برای آنها می باشد. بعضی فعالیت های ورزشی مشکل دیابت شما را تشدید می کند باید قبل از انجام ورزش یک چک آپ کامل توسط دکتر انجام دهید.
وزنه برداری:سبب بالا رفتن فشاردر مویرگ های چشم شما می شودو برایتان مشکل ایجاد می کند.

پیاده روی:اگر دچارنوروپاتی یااختلال حسی در پای خود هستید پیاده روی طولانی سبب آسیب رساندن به پای شما میشود.

اگر مشکل قلبی عروقی دارید ورزش سنگین نکنید. بعد از وزش پاهای خود را بشویید .جوراب وکفش مناسب بپوشید. اگر بریدگی یا زخم وتاول در پای خود مشاهده کردیدپزشک خود را در جریان بگذارید.

استفاده از انسولین یا قرص گلی بن گلامید در حین فعالیت های ورزشی سبب افت قند خون میشود. افت قند خون ممکن است ۶تا۱۰ ساعت بعد از ورزش ایجاد شود.
قبل از ورزش قند خون خود را کنترل کنید اگر پایین بود ورزش نکنید.
همیشه قبل از ورزش مقداری مواد قندی زود جذب وغذا همراه داشته باشید که اگر قند خونتان پایین رفت بلافاصله میل کنید.

منبع : تک اندام

۰ دیدگاه

پیام بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.