تغذیه | نکات تغذیه ای از دیدگاه قهرمانان

توصیه هایی در مورد رژیم پیش از رقابت (از زبان ناصر صونباطی)

On

 توصیه هایی در مورد رژیم پیش از رقا بت (از زبان ناصر صونباطی)

در حالیکه چند سالیست از صحنه رقابت دور هستم، ولی هر وقت در میان بدنسازان حضور می یابم سوالات متعددی در مورد تمرین و تغذیه از من پرسیده می شود، و به عنوان کسی که سوال های زیادی را در این ورزش گذرانده ام، وظیفه خود میدانم تا اطلاعات وتجربیاتم را به دیگران منتقل کنم.

یکی از سوالاتی که بیش از همه پرسیده می شود این است که وقتی قصد حضور در رقابتی را دارید، چقدر باید رژیمتان سخت ومحکم باشد؟

البته پاسخ کامل به این سوال شاید به ساعتها بحث و گفتگو نیاز دارد، ولی سعی میکنم بطور خلاصه چند نکته اساسی را برایتان بیان کنم .

برای اینکه رژیم موفقی داشته باشید، باید دو نکته را به ذهن بسپارید: اول اینکه مواد مغذی را که بدنتان برای حفظ عضلات به آنها نیاز دارد در اختیارش قرار دهید. ودوم اینکه کالری کمتری نسبت به آنچه برای حفظ وزن بدن نیاز دارید، دریافت کنید. اگر شما هر دو این موارد را بطور جدی رعایت کنید،می توانید حجم عضلانی  خود را حفظ کنید و از چربیهای خود بکاهید.

شاید برخی از شما تصور می کنید رژیم پیش از رقابت باید رژیمی بسیار یکنواخت، سخت و خسته کننده باشد شامل سینه مرغ  یا ماهی و مقداری برنج قهوه ای یا جو پخته. در واقع اینها اجزای اساسی در رژیم رقابت هستند اما نباید تنها غذاهای مصرفی شما را تشکیل دهند. شما همچنان به مصرف  مواد غذایی متنوعی نیاز دارید تا تمام ارگانها و اعضای بدنتان به بهترین وجه کار خود را انجام دهند. علاوه بر این، رژیمی که به اندازه خیلی زیادی محدود باشد،باعث می شود کالری دریافتی شما هم بیش از اندازه کاهش یابد.

وقتی کالری دریافتی خود را بیش از حد کاهش دهید، در کنار چربیهای بدن مقدار قابل توجهی از عضلات ارزشمند تان را هم از دست خواهید داد. توصیه ام این است که کالری دریافتی خود را ۱۰تا۱۵ درصد کمتر از آنچه برای حفظ وزن بدن نیاز دارید در نظر بگیرید، ولی نه کمتر از این.

 توصیه هایی در مورد رژیم پیش از رقا بت (از زبان ناصر صونباطی)
وقتی برای رقابتی اماده میشدم، مقدار زمانی را که در باشگاه به تمرین  میپرداختم افزایش میدادم.

هر چه در طول تمرین کالری بیشتری بسوزانید، کمتر مجبور میشوید شدت رژیم را افزایش دهید.

انجام تمرینات هوازی منظم (چهار یا پنج جلسه ۴۵ دقیقه ای در طول هفته) به شما امکان میدهد تا ازادی کمی بیشتری در رژیم خود داشته باشید. در واقع می توان کمی بر مقدار کربوهیدرات های مصرفی بیفزایید ودر عین حال به کاهش چربی های بدن ادامه دهید.

منبع : jafarpoor.com

About احسان اخلاق منش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *