بدنسازی | تناسب اندام | مقالات | مقالات فیتنس | مکمل | ویتامین ها و املاح معدنی

توجه به میزان مصرف کلسیم

On

توجه به میزان مصرف کلسیم

توجه به میزان مصرف کلسیم با ارائه تحقیقات جدید

کلسیم از جمله مهمترین مواد معدنی برای بدن به شمار می آید ،در حالی که زمانی تصور بر این بود که اهمیت مصرف کلسیم تنها برای حفظ و تقویت سلامتی استخوانهاست ،در سالهای اخیر به خوبی مشخص شده این ماده ارزشمندی است برای چربی سوزی و حالا در لیست مواد تشکیل دهنده بسیاری از مکملها چربی سوز،نام آن به چشم میخورد.

ولی تحقیقات جدیدتر به واسطه نمایان ساختن ارتباط کلسیم و سرطان پروستات،بار دیگر این ماده معدنی را مورد توجه قرار داده.البته اینبار اخبار چندان خوشایند نیست.این جلب توجه تازه در مورد کلسیم بر میگردد به مطالعه وسیع انجام شده بر روی تعداد زیادی از مردان که برای مدتی طولانی روزانه ۲۰۰۰ میلی گرم و یا بیشتر کلسیم دریافت کردند.طبق آمار مشخص شده این افراد به میزان ۶۰ درصد دچار ریسک بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات هستند نسبت به مردانی که ۷۰۰ میلی گرم و یا کمتر کلسیم دریافت میکنند.

معنای خبر این نیست که باید از کلسیم اجتناب کنید-چون این ماده معدنی اهمیت زیادی برای انقباض عضلات ،سلامت استخوانها و کنترل ذخایر چربی بدن دارد-ولی لازم است نسبت به کل کلسیم دریافتی روزانه خود ،هم از طریق غذا و هم از طریق مکملها هوشیار باشید .برای اینکه سطح مصرف کلسیم شما در حد مجاز و پیشنهادی RDA باقی بماند یعنی ۱۰۰۰ میلی گرم برای مردان کمتر از ۵۰سال و ۱۲۰۰ میلی گرم برای مردان مسن تر.

محاسبه کلسیم دریافتی

در ادامه لیستی از مهمترین منابع غذایی کلسیم را برایتان ذکر کرده ایم .

دقت کنید که کلسیم تنها در محصولات لبنی یافت نمی شود.و به یاد داشته باشید مصرف میوه ها و ویتامین D میتواند ریسک ذکر شده در ارتباط با کلسیم را خنثی کند.توصیه میکنیم از مولتی ویتامینی که ۴۰۰ واحد ویتامین D در اختیار شما بگذارد استفاده کنید و ۳تا ۵ تکه میوه در روز مصرف کنید.

ماده غذایی کلسیم بر حسب میلی گرم

ماست کم چرب (یک فنجان)   ۴۱۵   میلی گرم
توجه به میزان مصرف کلسیم
ماهی ساردین (یک قوطی کنسرو)  ۳۵۰

شیر بدون چربی(یک فنجان)    ۳۰۵

اسفناج پخته(یک فنجان)   ۲۴۵

بستنی(یک فنجان)    ۱۸۵

پنیر کم چربی(یک فنجان)    ۱۴۵

پنیر کاتیج کم چربی(یک فنجان)  ۱۴۵

لوبیا پخته (یک فنجان )  ۱۴۰

About احسان اخلاق منش

2 Comments

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *