اصول تمرینی در بدنسازی | بدنسازی | بدنسازی بانوان | تمرین | مقالات

تعداد ست ها در برنامه بدنسازی

تعداد ست ها در برنامه بدنسازیتعیین دقیق مقدار ست در برنامه بدنسازی یکی از مهمترین قسمت های طراحی برنامه بدنسازی می باشد. این که شما چه اهدافی را در بدنسازی جستجو می کنید. مستقیما با تعداد ست های شما در برنامه بدنسازی در ارتباط است. اگر قصد ساخت عضلات را با کیفیت خیلی خوب دارید حتما باید از ست های بیشتری در برنامه بدنسازی خود استفاده کنید. خیلی از مربیان بدنسازی بدون کوچک ترین اطلاعی در مورد علم تمرین بدنسازی شروع به طراحی برنامه های تمرینی می کنند که درهمچین مواقعی ورزشکار به دلیل نتایج کم از ورزش بدنسازی دلسرد می شود. در واقع برنامه نویسی برای افراد سطح مبتدی یا متوسط و یا پیشرفته بسیار متفاوت می باشد . هر چقدر در مراحل عالی تری قرار داشته باشید برنامه بدنسازی از نظر تعداد ست ها و سیستم ها سخت تر خواهد شد. اما به طور کلی اگر قصد دارید بیشتر عضله بسازید باید از ست های بیشتری در برنامه بدنسازی خود استفاده کنید.
طبق تحقیقات افرادی که در مدت ۶ هفته از ست های بیشتری در برنامه بدنسازی خود استفاده کرده اند توانسته اند عضلات بیشتری را در این مدت بسازند. و افرادی که از ست های کمتر استفاده کرده اند با درصد خیلی کمی عضله مواجع شده اند. پس در هر سطح تمرینی که قرار دارید سعی کنید به مقدار مناسبی تعداد ست های خود را افزایش بدهید. چون افزایش تعداد ست ها یعنی افزایش بیشتر فیبرهای عضلانی و در نتیجه ساختن بیشتر عضلات. استفاده از سیستم هایی که شما را محدود به ۱ ست و یا ۲ ست می کند اگر از فشار مضاعفی برخوردار باشد می تواند مناسب باشد. اما اگر قصد دارید عضلات خود را کات تر کنید. در همچین مواقعی ست های زیاد برای شما مناسب نیست. و شما باید از ترفند دیگری در برنامه بدنسازی خود استفاده کنید. مثلا باید از سیستم هایی استفاده کنید که با تعداد خیلی کمی از ست ها بتوانید فشار زیادی را به عضله وارد کنید و همچنین ضربان قلب خود را در حد متوسط بالا ببرید. استفاده از ست های خیلی طولانی که باعث می شود شما ساعت ها وقت خود را در باشگاه سپری کنید به هیچ عنوان مناسب نمی باشد. و حتی می تواند باعث کاهش حجم عضلات به واسطه ترشح هورمون کورتیزول شود. پس باید در مدت ۴۰ دقیقه عضلات خود را به طور اصولی تحت تمرین قرار بدهید. تا همیشه در مسیر پیشرفت باشید و هیچ وقت دچار تمرین زدگی نشوید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *