تغذیه | مقالات | میوه ها و سبزیجات

تاثیر آنتی اکسیدان ها در کاهش سرعت پیری

تاثیر آنتی اکسیدان ها در کاهش سرعت پیری

ظاهرا هم بیماری هایی که در فرایند پیری سهیم هستندو هم ((آسیب))های فیزیکی و روانی دوران پیری،هر دو توسط یک تخریب شیمیایی ناشی از مولکول های آسیب رسانی آغاز میشوند که در سطوح متعددی مارا تحت تاثیر قرار میدهند.
این مولکول ها،که گاهی اوقات از سوی دانشمندان به نام رادیکال های آزاد یاد میشوند،توسط دود سیگار و عفونت های مزمن و همچنین توسط متابولیسم طبیعی سلول که کربوهیدراتها و چربی خورده شده را به انرژی مورد نیاز سلول تبدیل میکند،در بدن تولید میشوند.


بله،فقط با خوردن صبحانه هر روز به طور طبیعی تعداد بیشماری از این مولکولهای زیانبخش تولید میشوند.
راهی برای اجتناب کامل از تولید این مولکول ها وجود ندارد.

متاسفانه رادیکال های آزاد برای متعادل کزدن خودشان الکترون ها را از مولکول های سالم بدن شما میدزدند که در این فرایند سلول ها وDNA آن ها ،یعنی ماده ژنتیکی سلول ها که به آنها میگویید چگونه عمل خود را انجام دهند،آسیب میبینند.

بدون وجود یک نسخه مناسب ازDNA یاد شده،سلول  نمیداند چه عملی را باید انجام دهد.

زیست شیمی دانان تخمین زده اند که هر سلول بدن روزانه ده هزار مرتبه با رادیکال های آزاد موجود در بدن برخورد میکند.
نتیجه این برخورد ها چیست؟
بسته به اینکه رادیکال های آزاد با چه شدتی با سلول برخورد میکنند و با چه سرعتی توسط سربازان ترمیم سلولی مجددا ترمیم میشوند،این سلول ها ممکن است بالغ شوند یا بمیرند..وقتی هر کدام از این رویدادها اتفاق بیفتد مجموعه ای از فرایند های بیوشیمیایی را آغاز میکند که کوجب بورز بسیاری از بیماری های تسریع کننده پیری میشود:بیماری های قلبی،افزایش فشار خون،بیماری پارکینسون،سرطان،آب مروارید،دیابت و حتی بیماری آلزایمر.

برخی از دانشمندان معتقدند که رادیکال های آزاد حتی از این هم مستقیم تر روی فرایند پیری تاثیر میگذارند.((شواهد روز افزونی وجود دارند مبنی بر اینکه خود پیری ناشی از واکنش رادیکال های آزاد است.))

عقیده بر این است که افزایش آسیب ممکن است ناشی از بمباران مداوم سلولی توسط رادیکال های آزاد باشد.وقتی یک سلول مورد حمله واقع میشود،سربازان ترممی سلولی برای نجات آن وارد عمل میشوند و آسیب وارده برDNA
سلول را متوقف میکنند،بنا بر این سلول به عمل طبیعی خود باز میگردد.اما وقتی سلول مرتب مورد آسیب واقع میشود،به مرحله ای میرسد که در آن سربازان دفاعی قادر به بازگرداندن همه چیز به حالت اول نخواهند بود.در نتیجه سلول به کارش ادامه خواهد داد،اما نه آنچه که باید و شاید.
مثلا اگر سلول مورد نظر سلول پوست باشد،ممکن است به جای داشتن پوستی صاف دچار چین و چروک پوست شوید..اگر این سلول ،سلول چشمی باشد،ممکن است وضوح دید شما کاهش یابد.
دانشمندان دریافته اند که در هر رویدادی ،چهل تا پنجاه درصد پروتئین ها در یک شخص مسن ممکن است توسط رادیکال های آزاد آسیب ببیند.پروتئین ها در بسیاری از اعمال بدن ،از هدایت واکنش های شیمیایی گرفته تا تامین انرژی برای حفظ ساختمان های بدن،فعالیت دارند.
به علاوه این حقیقت که بررسی های آزمایشگاهی نشان داده اند پروتئین های آسیب دیده طول عمر حیوانات آزمایشگاهی را کوتاه میکنند،برخی از دانشمندان را متقاعد ساخته است که رادیکال های آزاد ممکن است مستقیما موجب پیری شوند.
هرچند هر روز میلیونها رادیکال های آزاد سلول های شمارا بمباران میکنند،ولی برای ایجاد آسیب و یا بیماری باید بر دستگاه های طبیعی ضد رادیکال های آزاد ،که از بدو تولد در بدن وجود دارند،غلبه کنند.دکتر پاملا استارک .رئیس دفتر تغذیه و موسسه ملی پیری در بتیدا،مریلند،میگوید((این دستگاه ها هر روز و هر لحظه با رادیکال های آزاد در حال نبردند.))
هر دستگاه به دقت جهت تولید یک آنتی اکسیدان طراحی شده است .

آنتی اکسیدان ماده شیمیایی طبیعی است که رادیکال های ازاد را (که گاهی اوقات اکسیدان نامیده میشوند)خنثی میکند.بدین ترتیب آنتی اکسیدان ها مولکول های سالم بدن شما را در برابر آسیب محافظت میکنند.

عوامل غذایی

چه مقدار از این مواد مورد نیاز شماست؟دکتر استارک میگوید((شما باید هر ماده ای را در حد تعادل حفظ کنید.))اما از آنجا که دانشمندان هنوز در آغاز راه درک این موضوع هستندکه برای حفظ تعادل چه موادی و به چه میزانی مورد نیاز است،وی میگوید:((بهترین توصیه ان است که به مردم بگوییم حد اقل مقادیر روزانه همه ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را مصرف کنند.))

تکمیل آنتی اکسیدان های طبیعی بدن
هرچند بدن برای خنثی کردن آسیب ناشی از رادیکال های آزاد آنتی اکسیدان های طبیعی تولید میکند،ولی این مقدار آنتی اکسیدان طبیعی برای مقابله با حجم زیاد بمباران رادیکال های آزاد که در جهان مدرن ایجاد میشوند کافی نمیباشند.به عبارت دیگر دستگاه های آنتی اکسیدان طبیعی بدن برای مقابله با اتاقی پر از دود سیگار،رژیم غذایی مملو از چربی و برخورد مداوم با ویروس های جدید و مقاوم تر طراحی نشده اند.
این موضوع ممکن است دانشمندان را وادار کند تا چگونگی تغییر ژنتیکی ژن های ما را به منظور تولید اکسیدان های طبیعی ،بیش تر فرا گیرند.اما به طور کلی مجبوریم راه دیگری را برگزینیم:تقویت آنتی اکسیدانهای طبیعی توسط آنتی اکسیدان های مصنوعی-یا در یک کلام،توسط مکمل ها.

مطالعات آزمایشگاهی نشان میدهد که مکمل های آنتی اکسیدانی،عمدتا ویتامین های Cوe به علاوه بتا کاروتن و سلنیوم،ظاهرا قا درند رادیکال های ازاد را که از دست اکسیدان های طبیعی فرار کرده اند،خنثی کنند.

تاثیر آنتی اکسیدان ها در کاهش سرعت پیری
او می افزاید((هیچکس واقعا نمیداند مقادیر مطلوب چقدر است.اما دوز های روزانه دویست تا چهارصد واحد ویتامین E و ۱۵۰۰ تا دو هزار میلی گرم ویتامین C را همراه با ۲۵۰۰۰ بتا کاروتن به صورت یک روز در میان توصیه میکنم.همچنین پیشنهاد میکنم که یک قرص ۵۰ میکرو گرمی سلنیوم صبه و یک قرص شب مصرف شود..))برخی از افراد ممکن است با مصرف دوز های بالای ویتامین c مبتلا به اسهال شوند.

آیا این ترفند واقعا فرایند پیری را آهسته میکند؟دکتر هارمن چنین پاسخ میدهد:((هیچ کس نمیداند.))در حیوانات آزمایشگاهی که چنین است.اما به اعتقاد وی ،تا زمانی که افرادی که از آنتی اکسیدان ها استفاده میکنند آنقدر عمر کنند که بتوان به این پرسش پاسخ داد،ده ها سال طول میکشد.
تا زمانی که جواب این سوال را بیابیم،یک موضوع کاملا واضح به نظر میرسدکافرادیکه از مکمل های آنتی اکسیدانی استفاده میکنند یا کسانی که رژیم غذایی خود را با میوه ها و سبزیهای غنی از آنتی اکسیدان ها انباشته میکنند،ضاهرا از ایجاد بیماری هایی که فرایند پیری را تسریع میکند،ممانعت به عمل میاورند.
بیش از پنجاه بررسی در دهع گذشته ثابت کرده است که مصرف زیاد غذاهای غنی از بتا-کتروتن خطر سرطان را کاهش میدهد.بیش از چهل بررسی نشان داده است که ویتامین C نیز همین اثر را دارد.

مرور مطالعاتی که مقادیر مصرفی آنتی اکسیدانها توسط مردم را بررسی کرده اند نشان میدهد کع یک چهارم جمعیت امریکا که از میوه و سبزی ها،منابع اولیه غذایی بتا کاروتن،ویتامین سی و سانیو،بیشتر استفاده میکنند،نصف افرادی که از میوه ها و سبزی ها آنقدر اتفاده نمیکنند،مبتلا به سرطان ریه،دهان،مری،لوزولمعده،گردن رحم و مثانه میشوند.

به علاوه افرادیکه از ویتامین های آنتی اکسیدان CوE و کارتنوئید ها مانند بتا-کاروتن کمتر استفاده میکنند،بیشتر به آب مروارید و دژنراسیونماکولا،یک بیماری تضعیف کننده بینایی که عمدتا افراد پیر رامبتلا میسازد،گرفتار میشوند.

هرچند تغذیه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی به وضوح در هر برنامه ضد پیری اولویت دارد،اما ما اینجا سه عامل دیگر را مورد توجه قرار میدهیم.

به سیر علاقه نشان دهید.
بر اساس مطالعات آزمایشگاهی اولیه ،سیر نه تنها از طریق مقابله با بیماری های قلبی و سرطان میتواند به بدن شما برای جوان ماندن کمک کند،بلکه طول عمر سلول های پوست را افزایش میدهدو به آنها کمک میکند تا جوان بمانند.
پروتئین بخورید.افراد مسن گاهی اشتهای کمی دارند،اما مقدار پروتئین مقدار نیازشان برای اینکه فعال باقی بمانند بسیار زیاد است.
در تحقیقات صورت گرفته نشان داد،افراد بالای ۵۵ سال به طور متوسط روزانه به هشت دهم تا یک گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن نیاز دارند.این میزان تقریبا یک سوم بیشتر از مقدار نیازی است متخصصان معمولا توصیه میکنند.بنا بر این کسی که ۱۵۰ پوند ،یا معاذل ۶۸ کیلو گرم ،وزن دارد به ۵۴ تا ۶۸ گرم پروتئین در روز نیاز مند است.
دو منبع بزرگ پروتئین،جوجه و ماهی هستند.نود گرم سینه جوجه و نود گرم ماهی تن به ترتیب حاوی ۲۵ و ۲۷ گرم پروتئین میباشند.با افزودن یک فنجان شیر خامه گرفته به این غذاها ،شما ده گرم دیگر پروتئین مصرف خواهید کرد.
از چربی پرهیز کنید.

پژوهش های علمی نشان داده اند که چربی رژیم غذایی مولد اصلی رادیکال های آزاد است.رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستندکه به طور طبیعی ایجاد میشوندو با دزدیدن الکترون ها به مولکولهای سالم بدن شما آسیب میرسانند.این فرایند در بروز پیری نقش دارد.در اینجا ما دلیل دیگری برای مصرف رژیم غذایی کم چربی عنوان کردیم.

به گفته دکتر استارک،هر انتی اکسیدانی برای انجام وظیفه در یک مسیر مشخص و بخش خاصی از سلول طراحی شده است .ترتیب عمل این مواد از ساختار ژنتیکی کروموزوم ها منشا میگیرد و قدرت آنها ناشی از مواد مغذی خاصی است که در رژیم غذایی وجود دارد.یک آنتی اکسیدان طبیعی به وجود مس ،روی و منگنز وابسته است.آنتی اکسیدان دیگر به وجود آهن،و آنتی اکسیدان سوم به وجود سلنیوم بستگی دارد.

تاثیر آنتی اکسیدان ها در کاهش سرعت پیری
افرادیکه مقادیر زیادی از این آنتی اکسیدان ها را مصرف میکنند ،۳۷ درصد کمتر از افراد دیگر به حملات قلبی مبتلا میشوند.
بنا بر این آنتی اکسیدان ها نه تنها از بروز بیماری هایی که پیری را تسریع میکنند جلوگیری به عمل میاوریند ،بلکه برای حفظ کیفیت زندگی نیز مفید میباشند.
به گفته دکتر بلومبرگ،دانشیار و سرپرست آزمایشگاه تحقیقاتی آنتی اکسیدان ها در مرکز تحقیقات تغذیه ایانسان جین مایر در دانشگاه تافتر در بوستون ،هرچه سن افراد بالاتر میرود باید مصرف این مواد افزایش یابد.اما به گفته وی نوع ماده مصرفی نیز اهمیت دارد.

دکتر بلومبرگ میگوید : ((در حقیقت اگر بخواهید تمام کارهایی را که برای جوان ماندن لازم است انجام بدهید،خوردن یک رژیم غذایی دارای کیفیت بسیار عای ضروری است.این موضوع مخصوصا در مورد مصرف منابع غذایی خوب ویتامین های CوE و بتا-کاروتن حائز اهمیت است))منابع خوب غذایی شامل پرتقال ،میوه ها و سبزیجات زرد رنگ و غلات کامل می باشند.

او میگوید:((به علاوه،من تا کنون به افرادیکه میخواهند فراین پیری را آهسته کنند مصرف یک مکمل مولتی ویتامین/مینرال را نیز توصیه کرده ام.عقیده ای که پشت این توصیه قرار دارد این است که شما میتوانید عمر طولانی داشته باشید و تا لحظه مرگ جوان بمانید.))

منبع : مکس استار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *