مقالات | یوگا و ورزش های تمرکزی

تاثیرات یوگا بر سلامتی افراد به ویژه زنان باردار

On

تاثیرات یوگا بر سلامتی افراد به ویژه زنان بارداریوگا ورزشی هندی است که صدها سال است انجام می‌شود. این ورزش به دلیل فواید آرام کننده‌اش شناخته شده است. کلمه یوگا به معنی «وحدت» است، یعنی یکی شدن بدن و روح. این ورزش بر روی تنفس، تمرکز و مدیتیشن تاثیر می‌گذارد.
یوگا برای زنان باردار مفید است، زیرا جریان خون را بهبود می‌بخشد، از کاهش آب بدن جلوگیری می‌کند و عضلات ناحیه لگن را قوی‌ می‌کند.
انجام مستمر حرکات یوگا و تکنیکهای تنفسی باعث آرامش می‌شود، درد را کاهش می‌دهد و زایمان را راحت‌تر می‌کند.
** انواع مختلف یوگا

– یوگای ماتا (بیشتر از انواع دیگر شناخته شده و تمرین می‌شود)

– یوگای کاندالینی (کنترل چاکراهای بدن)

– یوگای راجا (تنها بر روی روح کار می‌کند)

– یوگای نیدرا (قدیمی‌ترین نوع یوگاست)
یوگا فواید بدنی و جسمی زیادی نیز به همراه دارد،‌ از جمله: کنترل بدن، انعطاف پذیری، مقاومت در مقابل خستگی، رفع فشار خون، تخلیه تنش‌های بدن، بهتر شدن گوارش و تحریک جریان خون.
همچنین یوگا باعث کاهش درد در ناحیه کمر، گردن و مفاصل می‌شود.
علاوه بر فواید جسمی، یوگا فواید روحی و روانی نیز به همراه دارد. این ورزش قدرت روحی را افزایش می‌دهد، با استرس و عصبانیت مبارزه می‌کند، باعث ایجاد آرامش و تمدد اعصاب می‌شود. شرایط خواب راحت را فراهم می‌کند و امکان آگاهی از شرایط بدن را فراهم می‌کند.
همه می‌توانند یوگا کار کنند، کودکان، افراد مسن، افراد معلول و زنان باردار مگر این که دکتر آنها ممنوع کرده باشد.
بعضی از حرکات برای کسانی که در ناحیه عضله ران مشکل دارند، توصیه نمی‌شود. همچنین انجام یوگا برای کسانی که در ناحیه کمر مشکل دارند، صرع دارند و دچار تصلب بافتی هستند توصیه نمی‌شود.
یوگا تنها به تناسب اندام کمک نمی‌کند، بلکه باعث سلامتی فیزیکی و روحی می‌شود. برای زنان باردار یوگا باعث سلامت کودکان نیز می‌شود. بسیاری از زنان یادآور شده‌اند که یوگا به استرس پیش از زایمان آنها کمک کرده است.
** فواید فیزیکی یوگا برای زنان باردار
– حرکات کششی و تمرینات یوگا باعث آرامش می‌شود.
– عضلات را فعال می‌کند.
– انعطاف پذیری را بالا می‌برد.
– انرژی را بالا می‌برد و به مفاصل فشار نمی آورد.
یوگا برای زنان باردار مفید است، زیرا جریان خون را بهبود می‌بخشد، از کاهش آب بدن جلوگیری می‌کند و عضلات ناحیه لگن را قوی‌ می‌کند.
انجام مستمر حرکات یوگا و تکنیکهای تنفسی باعث آرامش می‌شود، درد را کاهش می‌دهد و زایمان را راحت‌تر می‌کند.
منبع: ایسنا

About احسان اخلاق منش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *