تأثیر یوگا بر سلامتی جراحان وبیماران

 تأثیر یوگا بر سلامتی جراحان و بیماران
بیش از دودهه است که باشوروحرارت زیادی در مورد وضعیت سلامت پزشکان صحبت میشود. اما اغلب مطالعات بر سلامت روان انها تمرکز داشته مانند محرومیت از خواب افسردگی و خودکشی و غیره…
با این حال داده های مرگ ومیر نشان میدهد که اغلب پزشکان بیشتر ازانکه ازبیماری روانی بمیرند,ازمشکلات جسمانی جان میبازند.
ایا هرگز شده با نگاه یک بیمار بخود بنگرید؟
بدون شک وضعیت جسمی روانی و حتی عادات شخصی پزشکان بر توصیه های ایشان به بیمارانشان تاثیرمیگذارد.باید بیاد داشت اغلب پزشگان بسیار گرفتارند خصوصا در دوره آموزشی .اما با این وجود حتی با داشتن مشکل اغلب برای دریافت مشاوره های پزشکی رغبت نشان نمیدهند.
با علم باینکه حرفه پزشکی ازجمله مشاغل سخت و پراسترس بشمار می اید ومخصوصا جراحان برای دستیابی به بالاترین موفقیت شغلی نیازمند ارامش تمرکز و بنوعی خلاقیت واز همه مهمتر سلامت جسمانی و روانی کافی میباشند: برای دستیابی باین هدف یوگا بعنوان یکی از راه های رسیدن بسلامت جسم ذهن و روح پیشنهاد میشود. تمرین های یوگادر طی سالها بعنوان یکی از موثرترین راه های دستیابی به یک زندگی سالم جایگاه خودرا تثبیت کرده است.
چرا استقبال از یوگا روز افزون شده است؟
برای اینکه یوگا یک علم و هنر بهتر زیستن است. یوگا بعنوان یک طب کل نگر و مکمل از سالها پیش مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است. انجام تمرینات یوگا علاوه براینکه موجب ذخیره انرزی حیاتی برای داشتن یک زندگی سالم و بانشاط میشود نقش موثری در تعادل کارکرد ارگانهای بدن ایفا میکند. خستگی و تنش جسم و ذهن ناشی از سموم خون را بر طرف کرده و سیستم غدد درون ریزو نیز سیستم های عصبی مرکزی و محیطی را تحت تاثیر قرار میدهد. ازمایشات و تحقیقات علمی بسیاری درمورد تاثیر وضعیتهای یوگا بر بدن ازمایش شده است. در ایران نیز درمورد یوگاتراپی بیش از یکسال زمان صرف شد تا با مشارکت پزشکان صاحب نظر و اساتید مجرب , متون و عناوین مطالب دروس علمی و نظری توسط افراد متخصص تدوین گردید.
بعضا عناوین مطالب تدریسی عبارت بودند از:
– اهداف وانواع طب کل نگر
– اناتومی و فیزیولوزی
– بهداشت روان و روانشناسی پایه –انواع یوگا و هشت مرحله اشتانگا یوگا
– اموزش کاربردی تکنیکهای منتخب یوگا و تاثیر ان بر بیماریهای سیستم حرکتی، تنفسی، دستگاه گوارش، قلب و عروق و…
چرا یوگا؟
ما معتقدیم در وجود هر انسان جایی هست که تهی از بیماریست. هرگز احساس درد نمیکند نمیتواند پیر شود یا بمیرد. علم ایورودا بیش از ۵۰۰۰ سال قدمت دارد براین باور است که انگاه که به این مکان بروید تمام محدودیت هایی که بشر بعنوان بیماری یا مرگ پذیرفته است, موجودیت خودرا از دست می دهند. این همان جایی است که سلامت کامل نام دارد.
دیدار از این مکان میتواند بسیار کوتاه مدت بوده یا برای سالهای متمادی ادامه داشته باشد. تمام برداشت هایی که در زندگی عادی درست بنظر میرسد دگرگون میشوند و امکان شکوفایی یک شیوه ی زندگی برتر و ایده ال تر پدید می اید.
در بیشتد موارد علت بروز بیماری بسیار پیجیده است. با این وجود کسی ثابت نکرده است که ابتلای به بیماری امری ضروری می باشد. درواقع مساله کاملا خلاف این است. روزانه با میلیونها ویروس باکتری مواد الرزی زا و انواع قارچها تماس داریم وتنها جزیی از انها باعث بیماری میشوند. پزشکان بیمارانی را معاینه کرده اند که توده ای از باکتریهای مننزوکوک فعال در دستگاه تنفسی انان زندگی میکنند و باعث بیماری نمی شوند. تنها در موارد نادر این باکتریها موجب بیماری مننزیت میگردند. هیچکس بدرستی نمیداند که چه عاملی موجب تحریک چنین حمله ای میشود. ولی بنظر می اید عامل کنترل میزبان در این میان نقش اساسی را ایفا میکند. به این مفهوم که خود ما که میزبان باکتریها میباشیم , بنحوی دروازه را بروی باکتریها میگشاییم یا می بندیم. بیش از ۹۹ درصد مواقع , دروازه بسته است که نشان میدهد به مراتب بیش ازحد تصور خویش بسلامت کامل نزدیک میباشیم.
همگی ما اضافه بر سیستم ایمنی فیزیکی موجود در بدن خود از میزان مقاومت عاطفی شدیدی در مقابل بیماری نیز برخوردار می باشیم.
کلید اولیه در وصول بسلامت کامل اینست که خود انرا انتخاب نماییم. انسان همانقدر از سلامتی برخوردار است که ان را ممکن می پندارد. بدن یک رودخانه است
همگی ما تمایل داریم که به بدن خود همچون قالبی جامد وثابت و متشکل از ماده بنگریم ولی در حقیقت بدن بیشترهمانند رودخانه ای است که دایما در حال دگرگونی بوده و تک تک سلولها دارای هوش و شعور کوانتومی می باشد. بنا به گفته ی یک فیلسوف یونانی هرگز نمیتوانید دوبار به همان رودخانه گام بگذارید زیرا همیشه ابهای تازه ای در ان جاری است. این نکته درباره ی بدن انسان نیز صادق است. پوست بدن هر پنج هفته یکبار تازه می شود. هر ۵ روز یکبار به لایه جدید معدی نیاز دارید. حتی اسکلت انسان که چنین سخت و جامد بنظر میرسد هر ۳ ماه یکبار کاملا تجدید میگردد. ظاهرا چنین مینماید که همان فرد قبلی هستید ولی در واقع مانند خانه ای میباشید که اجرهای تازه دایما جایگزین اجرهای قبلی ان میشوند.
در سخن از سلامتی کامل میتوان این چرخه ی حیات را به سود خویش تغییر داد. هیچکس عمر جاودانه نداشته است ولی ممکن است به ۷۰ سال طول عمر متوسط زندگی مدرن ۵۰ سال دیگر نیز افزود. کما اینکه در امپراطوری روم میانگین مدت عمر افراد بالغ ۲۸ سال بود.
کشف نوع بدنی که دارید
در یک روز گرم و افتابی اواخر مهر ماه بعنوان مثال دریک مرکز تجاری در شهر تهران اگر به افراد مختلف بنگرید تعدادی به استقبال پاییز رفته و لباس گرم ازجمله کاپشن یا بوت پوشیده اند برخی دیگر که ظاهرا تصور میکنند هنوز فصل تابستان تمام نشده پیراهن تابستانی یا حتی استین کوتاه برتن دارند. بایید تصور کنیم عده ای از همین افراد نهار یکسانی شامل ساندویچ و سیب زمینی سرخ کرده بخورند ولی غذا در معده تعدادی از انان به سبکی جای گرفته و در برخی با وضعی عصبی بالا و پایین میرود. و در معده تعداد بیشتری به گونه ای نامریی هضم میشود. در واقع با این مثال قصد داریم بیان کنیم که دنیا را انواع گوناگونی از مردم تشکیل میدهند ولی ایا دانش پزشکی توانسته این انواع گوناگون را تشخیص بدهد؟
همانگونه که همه ی ما میدانیم به شیوه ی طبابت رایج بجای اینکه به تفاوت های موجود بین افراد توجه نماییم , بمراتب بیشتر به وجه اختلاف بین بیماریها توجه داریم. مثلا چنانچه یک بیمار از سوزش و درد ارتریت در دستهای خود شکایت کند, پزشک تشخیص میدهد که این مورد میتواند به بیش از ده ها نوع بیماری مربوط باشدکه همگی منجر به درد خشکی و تورم و سوزش مفاصل می شوند. با اینکه معلوم شده است برخی از افراد گرایش ارثی نسبت به بیماری ارتریت دارند, ولی تعدادی از عوامل دیگر نیز چون تغییرات هورمونی , فشارهای جسمانی و روانی , رزیم غذایی , انجام ندادن تمرینات ورزشی و غیره هم دراین امر سهمی دارند.
علم یوگا با تکیه بر دانش ایورودا که طب بوعلی سینا بر گرفته از انست تاکید بسیاری بر درمان بیماریها بر پایه شناخت ویزگیهای منحصر بفرد افراد دارد
یوگا چیست؟
همانطور که قبلا گفته شد یوگا یکی از شاخه های طب مکمل است . یوگا جسم ذهن وروح را به مانند یک مثلث مینگرد که از هم جدا نیستندو اصول یوگا یک برنامه ساده و طبیعی است که بر ۵ اصل استوار است.:
الف- تمرینات یوگا یا اسانا که به وضعیتی گفته میشود که در انها ضمن کشش, تعادل یا انقباض احساس ارامش و خوشایندی داشته باشید. اسانا ها تاثیرعمیقی بر ماهیچه ها ,غدد و سیستم عصبی دارند وباعث نرمی و انعطاف پذیری عضلات تاندون ها و مفاصل میشوند.
ب- تنفس پرانایاما بمعنای کنترل تنقس یا انرزی حیاتی در بدن است.کنترل کامل روی دم, بازدم و حبس نفس.تنفس از شاخص های اصل حیات است و نقش بسزایی بر شرایط زیست شیمیایی و کارکرد ارگان های بدن ونیز روحیات ما دارد. تنفس منظم و هماهنگ با .اساناها ذهن را از پریشانی و افکار بیمارگونه رها ساخته و ثبات و ارامش بدنبال خواهد داشت.
ج- رزیم غذایی
د-اصل ریلکسیشن یا وانهادگی. این اصل همانند سیستم خنک کننده یا رادیاتور ماشین عمل میکند. هنگامیکه ذهن و جسم بطور مرتب فعالیت میکند, وانهادگی راه طبیعی جبران نیروی از دست رفته است. در طول روز بدن تمامی انرزی لازم برای روز بعد را فراهم میکند.اما گاهی اتفاق می افتد که تمامی این انرزی در عرض چند دقیقه توسط عصبانیت ,صدمه ویا خشم زیاد از بین میرود که نتیجه ناخوشایندی هم برای جسم وهم برای ذهن دارد. در طول مرحله ی ریلکس کامل عضلات تمامی فشارها ونگرانی ها اضطراب ها ترس ها از بین میروند. ریلکس کامل و واقعی زمانی حاصل می شود که انسان خود را از خوداگاهی جدا سازد.
اصل تفکر مثبت:
– ۱٫ نیکی کردن
– ۲٫ گذشت کردن یا بخشودن
– ۳٫قضاوت نکردن
– ۴٫زندگی کردن در هم اکنون و همینجا و….
یوگا بر جراحان چه تاثیری دارد؟
از انجایی که یک جراح همواره در حین جراحی با شرایط پر از استرس روبرو میگردد طبیعتا این روند بر سیستم اعصاب وروان تنفس طپش قلب و حتی جسم جراح موثر بوده وبه مرور زمان عوارض ومشکلاتی چون اختلال در خواب عدم تمرکز اضطراب پیری زودرس و حتی افسردگی بهمراه دارد. انجام مدیتشن و یوگا ۲-۳بار در هفته بعنوان درمان جانبی برای عوارض ذکر شده ضمن ایجاد ارامش حس اسودگی ورهایی از تنش باعث افزایش خلاقیت و قدرت تصمیم گیری شده وکارایی فردرا بالا میبرد.
از سال ۱۹۷۰ مدیتیشن ودیگر تکنیکهای کاهش استرس بعنوان درمانهای ممکن برای اضطراب و افسردگی مورد تحقیق و مطالعه قرار گرفته اند.و با بررسی های اماری به این نتیجه رسیده اند که یوگا با کاهش تیش با تاثیر روی سیستمهای واکنش استرسی , تحریکات فیزیولوزی را نیز کاهش میدهد. ضمنا باعث کاهش سرعت تپش قلب کاهش فشار خون و تنفس راحت میشود.حتی حرکات یوگا به کاهش بی نظمی تپش قلب نیز کمک شایانی میکند.
درسال ۲۰۰۸ محققان در دانشگاه یوتا از مطالعه برروی واکنش افراد به درد به نتایج جالبی دست یافتند.
افراد مورد مطالعه شامل ۱۲فرد صاحب تجربه در زمینه یوگا و۱۶نفرداری فیبرومالیجیا ( موقعیتی که با حساسیت بالا نسبت به درد بدلیل استرس شدید تعریف میشود) داوطلب بودند. وقتی که ناخن انگشت شصت هر دو گروه زیر فشار شدید و ارام قرار گرفت شرکت کنندگان فیبرومالیجیا فشار ارام را بسیار سریعتر از گروه دیگر حس کردند. نتایج ازمایشات (ام ار ای ) نیز نشان دادند که مغز این افراد فعالیت بسیار زیادی در مناطقی که مربوط به واکنش درد است دارد. در عوض افراد یوگایی دارای بالاترین سطح تحمل درد و پایین ترین استانه ی فعالیت مغزی مربوط به درد بودند. در ادامه وقتی افراد گروه اول داوطلبانه بمدت ۳ ماه در هفته ۳ روز تمرینات ریلکسیشن بهمراه یوگا انجام دادند جواب ازمایشات تفاوت قابل توجهی در سطح فعالیت مغزی نشان میداد.
فواید تنفس کنترل شده
گونه ای از تنفس کنترل شده باعث کاهش افسردگی در یوگاکاران میشود. این گونه تنفس از حالت بسیار ارام شروع شده و بحالت تند و سریع میرسد.در یک مطالعه , ۳۰ دقیقه تنفس که ۶ روز در هفته انجام شده بود با مداوای ۲جانبه ی الکتروشوک و ایمی پرامین ضدافسردگی در ۴۵ فرد که بدلیل افسردگی در بیمارستان بستری شده بودند مقایسه شد. بعد از ۴ هفته مداوا ۹۳ درصد از افرادی که تحت درمان الکتروشوک بودند, ۷۳ درصد از بیمارانی که ایمی پرامین مصرف میکردند, و ۶۷ درصد از کسانیکه تکنیکهای تنفسی را انجام داده بودند بهبود یافتند.
در مطالعه دیگری در یک مرکز سلامت روح و روان در بنگلور هندوستان به طور تصادفی از مراجعین این مرکز برای ترک الکل خواسته شد برای۲ هفته این تکنیک تنفسی را انجام دهند یا تحت مداوای استاندارد ترک الکل قرار بگیرند.پس از پایان ۲هفته نتایج مسمومیت به الکل در کسانیکه تکنیکهای تنفسی را انجام داده بودند ۷۵ درصدکاهش پیدا کرده بود در حالیکه این رقم درگروهی که تحت مداوای استاندارد قرار گرفته بودند ۶۰ درصد بود. سطح ۲ هورمون مربوط به استرس (کورتیزول و کورتیکو تروپین) در گروه اول کاهش یافته بود اما در گروه دوم تغییر نکرده بود.

منبع: پیام جراح

۰ دیدگاه

پیام بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.