تشریح مواد غذایی | تغذیه

برنج قهوه ای یا سفید ؟

On

 برنج قهوه ای یا سفید ؟

برنج قهوه ای ازنظرخصوصیات تغذیه مزایای متعددی نسبت به برنج سفید دارد ، مهمترین خصوصیت آن مقدار فیبر بیشتر موجود در آن است . در واقع به این دلیل که برنج سفید مراحل فراوری بیشتری را پشت سر می گذارد ، بخش زیادی از مواد مغذی خود را از دست می دهد . این توصیه ما را به یاد بسپارید ، همواره سعی کنید از مواد غذایی استفاده کنید که مراحل فراوری کمتری را پشت سر گذاشته باشد.

وقتی محصول برنج برداشت می شود ، هر دانه برنج داخل پوسته نسبتاً ضخیمی وجود دارد و زیر آن یک غشاء نازک تر است . برنج سفید تحت مراحلی هر دو این پوشش ها را از دست می دهد که در نهایت تنها چیزی که باقی می ماند بدنه سفید رنگ دانه برنج است .

هر چند این محصول راحت تر پخته می شود و شاید نرم تر و لذیذ تر باشد ، اما ارزش غذایی پایین تری نسبت به برنج قهوه ای دارد . در واقع برای تهیه برنج قهوه ای تنها غشاء سخت اولیه از برنج جدا می شود و غشاء دوم بر آن باقی می ماند . همین غشاء نازک حاوی مواد مغذی بسیاری است که در رژیم یک بدنساز می تواند اهمیت زیادی داشته باشد .

علاوه بر اینکه برنج قهوه ای حاوی حدود چهار برابر فیبر بیشتر است ، حدود ۲برابر ویتامین B2 ، ۳۰ درصد بیشتر ویتامین B3 و بیش از سه برابرویتامین B6 ، و ویتامین E  است . در مورد مواد معدنی برنج قهوه ای حاوی نزدیک به دو برابرآهن ، منیزیم ، فسفر و پتاسیم نسبت به برنج سفید است . ضمن اینکه حاوی مقدار بیشتری روی و سلنیوم است .

هرچند یک فنجان برنج قهوه ای حاوی ۱۷/۱ گرم چربی است که در مقابل ۲/۰ چربی موجود در یک فنجان برنج سفید شاید مقدار زیادی به چشم بیاید ، اما روغن موجود در پوسته برنج ، روغن ارزشمندی است . هر دو نوع برنج در هر فنجان حاوی مقدار نسبتاً مشابهی کالری ( ۲۳۲ برای برنج قهوه ای و ۲۲۳برای برنج سفید ) و کربوهیدرات ( حدود ۵۰گرم ) هستند ، اما ارزش غذایی بالاتر برنج قهوه ای و سرعت پایین تر هضم و جذب آن ، دلیل اصلی توصیه ما به مصرف این نوع برنج است.

منبع : jafarpoor.com

About احسان اخلاق منش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *