افسانه 2 شهر

افسانه ۲ شهر

افسانه 2 شهر
ژنهای عضلات به هر دو نوع تمرینات سبک و سنگین پاسخ میدهند
رونی کلمن قهرمان ۸ دوره المپیاد فقط به یک شکل تمرین میکرد: سنگین .از سویی دیگر جی کاتلر و فیل هیث با وزنه های کمتر ولی در حجم بیشتر تمرین میکردند.فیل هیث بارها براهمیت افزایش طول عمر ورزشی ومحافظت از مفاصل و جلوگیری از آسیب دیدگی های دایمی تاکید کرده است.

بنابراین سوالی که تمام بدنسازان دارند این است که آیا میتوان سبک تمرین کرد اما همچنان بر حجم عضلات افزود؟ محققان پاسخهای ژنتیکی به تمرینات سبک و سنگین را بررسی کردند و سعی کردند ژنهایی که مرتبط با تولید فاکتورهای رشد هستند را مورد بررسی قرار دهند.

در یک پژوهش ۱۲ هفته ای، برشهایی از عضلات قبل و بعد از تحقیق تهیه شد تا پس از انجام آزمایش بررسی شود که پاسخ ژنتیکی به هر مدل از تمرین چه بوده است؟ در گروهی که با وزنه سبک تمرین میکردند ۱۰ ست پرس پا با ۱ پا و با تکرارهای ۳۶ تایی در نظرگرفته شده بودو پای دیگر ورزشکار را با ۱۰ ست ۸تایی و وزنه سنگین تر تحت قشار تمرین قراردادند .
آنان متوجه شدند در ماهیچه هایی که تحت تمرینات با وزنه های سنگین تر قرار گرفته بودند، بطور آنی پاسخ مثبتی از سوی برخی ژنهای مسئول تولید فاکتورهای رشد عضلانی دیده میشود.گرچه بخش دیگری از ژنهای مرتبط با رشد عضلانی تحت تاثیر قرار نگرفته بودند(مانندIGF-1 ,MHC , MRF  ) ونیز ژنهای مرتبط با آتروفی( کوچک شدن عضلات).
بعلاوه، در هیچکدام از ۲ گروه تفاوتی بین میزان درگیری فیبرهای عضلانی نوع ۱ و ۲ مشاهده نشد.

بر اساس نتایج این تحقیق میتوان گفت که درست است که در گروهی که با وزنه های سنگین تمرین میکنند برخی از ژنهای مرتبط با رشد عضلانی تحریک شدند اما بخش زیاد دیگری از آنها هیج گونه پاسخی نداند در نتیجه بهتر است بدنسازان دوره های تمرین چرخشی را در دستور کار خود قرار دهند یعنی هم دوره های سنگین و با تکرار کم و هم  دوره های سبک با با تکراربالاتر را در دستور کار تمرین خود داشته باشند تا بهترین نتیجه برای رشد عضلات حاصل گردد.

منبع: فلکس .آگوست ۲۰۱۳

مترجم : دکتر محمد طبرستانی

توجه : تمامی حقوق این مطلب برای گروه SPORT4ALL  محفوظ می باشد و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

۰ دیدگاه

پیام بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.