آیا مصرف ماست برای بدنسازان مفید است؟(تغذیه بدنسازی)

آیا مصرف ماست برای بدنسازان مفید است؟(تغذیه بدنسازی)

آیا مصرف ماست برای بدنسازان مفید است؟

ماست یکی از مواد غذایی استثنائی است که بدنسازان باید بیش از این در رژیم های غذایی خود بهره بگیرند .نه تنها ماست دارای مقدار خوبی پروتئین و مقدار کمی کربوهیدرات و چربی است ،بلکه همزمان دارای باکتری های مفید است که پروسه گوارش و فعالیت سیستم ایمنی را ارتقاء میدهد.

میزان درشت مغذی

یک لیوان ماست ساده کم چرب (حدود ۲۴۰ سی سی)حاوی ۱۴۳ کالری انرژی ،۱۲ گرم پروتئین ،۱۶ گرم کربوهیدرات و ۳٫۵ گرم چربی است.با توجه به این نسبت از درشت مغذی ها ،ماست به خوبی در رنج ایده آل درشت مغذی ها برای بدنسازان است. ۳۳ درصد پروتئین،۴۵ درصد کربوهیدرات،و ۲۲درصد چربی و باید بطور معمول تلاش کنید تا چنین نسبتهایی از درشت مغذی ها را در طول روز در اختیار بدن قرار دهید.

باکتری های مفید

اما در میان مزایای منحصر به فرد ماست ،میتوان به مجود مقدار قابل توجهی از باکتریهای سالم و مفید اشاره کرد ،ماست از جمله مواد لبنی است که از وارد نمودن و کشت باکتریهای زنده و فعال در شیر بدست می آید .این باکتری ها با نام های علمی لاکتوباسیلوس بولگاریکوسو استر پتوکوکسوس ترموفیلوس شناخته میشوند .این دو مقداری از قند شیر (لاکتوز)را به اسید لاکتیک تبدیل میکنند .این تغییر شیر را به ماست تبدیل میکند .باکتریهای دیگر هم میتوانند در این پروسه شرکت کنند از جمله،بیفودوس،ال اسیدوفولوس،ال کازئی،ال رئوتری.

چگونگی نیاز بدن:
آیا مصرف ماست برای بدنسازان مفید است؟(تغذیه بدنسازی)
بدن شما به این باکتریهای مفید نیاز دارد برای کمک به بازتولید باکتریهای روده،که میتواند به واسطه استرس و مواد شیمیایی یا عوامل مختلف دیگر دچار مرگ و آسیب شوند (از جمله عادات غذایی غلط،مصرف داروها و آنتی بیوتیک ها،غذاها و مکمل های نامناسب).بازتولید باکتریهای مفید روده باعث ارتقاء عملکرد روده میشود ،در عین حال بروز عفونتهای باکتریایی و قارچی را کاهش میدهد.

به عبارت دیگر،باکتریهای مفید که به طور طبیعی در دستگاه گوارش قرار دارند کمک میکنند به عملکرد بهینه روده ها ،ارتقاء سلامت دستگاه گوارش و کمک به دفاع از بدن در بابر برخی عوامل بیماری زا.

پس از یک دوره مصرف آنتی بیوتیک که هم باعث از بین رفتن باکتریهای مضر و مفید میشود ،مصرف ماست میتواند کمک کند تا هرچه سریعتر باکتریهای مفید در روده و دستگاه گوارش بازسازی شود.

بررسی ماست طعم دار:

بنا بر این بدنسازان میتوانند هر روز از ماست ساده در رژیم خود استفاده کنند .ولی معمولا باید از ماستهای طعم دار و میوه ای اجتناب کنید مگر در وعده پس از تمرین ،به این دلیل که اغلب حاوی کالری و شکر اضافی است.

منبع : مکس استار

۰ دیدگاه

پیام بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.