مقالات | مکمل | ویتامین ها و املاح معدنی

آشنایی با ویتامین B12

آشنایی با ویتامین B12
ویتامین B12 یا کوبالامین که در کبد ذخیره می شود یک کوفاکتور برای دو کوانزیم است. متیل – کوبالامین انتقال گروه متیل از یک کوفاکتور اسید فولیک برای تشکیل میتیونین را تسریع می کند. سپس این کوفاکتور فولات بدون متیل در واکنش های تک کربنی برای سنتز اسید نوکلئیک شرکت می کند. به همین دلیل است که بعضی از عوارض ناشی از کمبود ویتامین B12 و فولیک در بدن شبیه به هم هستند.

کوآنزیم B12 یعنی دی اکسی آدنوزیل کوبالامین تجزیه ی اسید های چرب و اسید های آمینه را تسریع می کند.

معده یک نوع گلیکو پروتئین ویژه ترشح می کند که به ویتامین B12متصل شده و زمینه ی جذب آن را در سلولهای گیرنده ی روده فراهم می آورد.

ترشح ناکافی این ماده که یک عارضه ی خود ایمنی است می تواند منجر به کم خونی حاد شود.در سالخوردگان زخم های مزمن معده غالباً با جذب نا مناسب این ویتامین و کمبود آن مرتبط است.

از انجائی که ویتامین جذب شده به داخل صفرا ترشح می شود و مجدّداً جذب می شود ممکن است ۲۰ سال طول بکشد

تا عوارض ناشی ازمصرف کم این ویتامین مثلاً در گیاه خواران متعصب, بروز کند.

اما عوارض ناشی از اختلال در جذب این ویتامین در عرض چند ماه خود را نشان می دهد زیرا مشکل از داخل بدن است نه رژیم غذایی.
عوارض ناشی از کمبود:عوارض ناشی از کمبود این ویتامین بستگی به مرحله ی آن دارد.

مقدار توصیه شده

مقدار مورد نیاز بدن به این ویتامین در سنین مختلف متفاوت است.از بدو تولد تا ۶ ماهگی این مقدار ۰/۳ میکرو گرم در روز است. برای ۶ تا ۱۲ ماهگی مصرف ۰/۵, برای ۱ تا ۳ ساله ها ۰/۷, برای ۴ تا ۶ ساله ها ۱ ,برای ۷ تا ۱۰ ساله ها ۱/۴ و برای نوجوانان و بزرگسالان ۲ میکرو گرم در روز لازم است.در دوران بارداری این رقم به ۲/۲ و در دوران شیردهی به ۲/۶ میکرو گرم در روز می رسد. به زنان باردار و شیرده و گیاه خواران توصیه می شود با استفاده از مکمل ها ,ویتامین B12 کافی را بدست آورند.

منابع غذایی

این ویتامین تنها در غذاهایی با منشا حیوانی یافت می شود .منابع عالی آن(>10میکرو گرم در ۱۰۰ گرم) گوشت قرمز و صدف های خوراکی هستند. منابع خوب ( ۱۰-۱ میکرو گرم در ۱۰۰ گرم ) زرده ی تخم مرغ ,گوشت مرغ, ماهی, پنیر های تخمیری و شیر خشک است .شیر و فرآورده های آن کمتر از ۱ میکرو گرم در ۱۰۰ گرم ویتامین B12 دارند.

مسمومیت:

تا کنون هیچگونه عوارض سویی از مصرف بیش از ۱۰۰میکرو گرم در روز این ویتامین مشاهده نشده است.تزریق عضلانی ۱۰۰ میکرو گرم از این ویتامین برای بزرگسالانی که نمی توانند ویتامین کافی از طریق روده هایشان جذب کنند یا دچار کم خونی حاد یا مشکلات دیگر هستند توصیه می شود.

تحقیقات اخیر:فقدان ویتامین B12 ممکن است باعث ایجاد نقص در طناب عصبی جنین در زنان بارداری شود که دچار سو تغذیه یا سو جذب هستند.کمبود این ویتامین ممکن است در کشورهای در حال توسعه بیشتر   به علت سو تغذیه بسیار شایع باشد .

منبع : فیتنس تیپس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *