مقالات | مکمل | ویتامین ها و املاح معدنی

آشنایی با ویتامین A

آشنایی با ویتامین A
نام شیمیایی ویتامین A رتینول است.   رتینول به صورت استرهای رتینیل همچون رتینیل استات و رتینیل پالمیتات نیز وجود دارد.  مکان ذخیره عمده ویتامین A در بدن کبد است که بیشتر به صورت استرهای رتینیل است. عملکرد در بدن:مهمترین عملکرد شناخته شده ویتامین A در بینایی است.همچنین ویتامین Aنقش بسیار مهمی در کنترل عملکرد ژن ها دارد یعنی باعث تفکیک سلولهای مخاطی همچون پوست،ریه وبافت های روده ای از یکدیگر می شود.

عوارض ناشی از کمبود: به دلیل نقش عمده ویتامین A در بینایی یکی از نشانه های اولیه کمبود این ویتامین در بدن،شب کوری است.هنگامیکه کمبود شدیدتر شود با مشکلاتی همچون عفونت های میکروبی و زخم قرنیه چشم همراه می شود که البته این عوارض ناشی از مکانیسم دیگر این ویتامین یعنی کنترل عملکرد ژن ها ست.در مرحله بعد یعنی کمبود بسیار شدید،تغییراتی در شکل و عملکرد پوست،ریه و بافت های روده ای ایجاد می شود.در این میان کودکان نسبت به این کمبود حساس تر هستند زیرا در بدن خود ذخیره کافی از این ویتامین ندارند.آمارها نشان می دهد که هرساله ۵/۰ میلیون کودک در سراسر جهان کور می شوند که ۷۰ درصد علت آن کاهش شدید ویتامین A در رژیم غذایی است.متاسفانه بیش از نیمی از این کودکان کور به علت سو تغذیه و بیماری های مرتبط با آن می میرند.

مقدار توصیه شده:حداقل میزان مصرف مشتقات ویتامین A برای مردان باید ۱۰۰۰ میکرو گرم و برای زنان ۸۰۰ میکرو گرم در روز باشد.

منابع غذایی:ویتامین A مورد نیاز بدن را می توان با مصرف جگر،تخم مرغ و غذاهای غنی شده یا مصرف کاروتنوئیدهایی که نقش پروویتامین A را ایفا می کنند همچون بتا- کاروتن که در سبزیجات سبز برگ و میوه جات و سبزیجات نارنجی و قرمز موجود است به دست آورد.
آشنایی با ویتامین A
مصارف پزشکی:بعضی از مشتقات مصنوعی ویتامین A با نام های تجاری اکسوتان(Accutane) و ایزوترتینوئین(isotretinoin) برای درمان آکنه و چین و چروک پوست استفاده می شود.دیگر مشتقات همچون ۴- هیدروکسی فنیل رتینامید نیز برای درمان سرطان سینه به کار می رود.البته باید خاطر نشان کرد که نباید این داروها را بدون نظر پزشک از حد مجاز آن بیشتر مصرف کرد زیرا بدن با عوارض ناشی از سمیت ویتامین A مواجه می شود.

عوارض ناشی از مصرف زیاد:مصرف بیش از حد ویتامین A یعنی بیش از ۲۰۰ میلی گرم در روز می تواند باعث تهوع و استفراغ،سردرد و افزایش فشار مایع مغزی- نخاعی شود.این علائم غالبا” گذرا هستند اما مصرف زیاد آن به طور مداوم (به عنوان مثال ۱۰ برابر مقدار توصیه شده )می تواند سبب ریزش مو،درد های استخوانی و عضلانی،سردرد،آسیب های کبدی و افزایش مقدار چربی خون شود.یک خطر محتمل برای زنان حامله نیز نقص در تکامل جنین شان است.اما مصرف بیش از حد کاروتنوئید هایی که نقش پروویتامین A را ایفا می کنند ایجاد مسمومیت نمی کند.

تحقیقات اخیر:دانشمندان با مطالعه روی نقش ویتامین A در کنترل عملکرد ژنها،در تلاشند تا از تاثیر ویتامین A در روشهای متابولیکی و سایر عملکردهای آن بیشتر بدانند.نتایج این مطالعات جزئیات اثر ضد سرطانی و ضد آکنه ای ویتامین A را به طور کامل توضیح می دهد. بررسی پروتئین های چند هسته ای متصل به یکدیگر در ساختار بعضی از مشتقات ویتامین A و همچنین بررسی های متعدد روی متابولیسم و نحوه انتقال ویتامین A در پلاسمای خون،یک سیستم دقیق برای کنترل اثرات این ویتامین فراهم می آورد.

منبع : فیتنس تیپس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *